Projekt auto-laweta 022 VW Crafter

Nowy VW Crafter, wersja z największym rozstawem osi  4490 mm. DMC 3500 kg.  DMC zespołu pojazdów  6000 kg ( pojazd + przyczepa ). Masa pojazdu do zabudowy 1850 kg.  ( bez tylnej belki oraz elementów mocowania koła zapasowego ).

Projekt wykonany w odpowiedzi na zapytania kilku osób, przesłane przez  formularz  kontaktowy.

Gdzie szukać informacji, od czego zacząć projekt, z jakich materiałów konstrukcja, itp.  Takie pytania  otrzymuje systematycznie co kilkanaście dni.  Dotychczas nie miałem czasu na publikacje  „ uniwersalnej „ odpowiedzi.  Postanowiłem poświęcić kilka dni i uzupełnić „ informacje” które przekazałem w dotychczas opublikowanych projektach. Kończy się rok akademicki, zbliżają się zaliczenia, więc to również odpowiedź na zapytania studentów. Potrzebne dane do wykonania projektu,  znajdziemy  w  „wytycznych dla wykonawców zabudów ”, opracowane przez producenta pojazdu oraz  przepisach  krajowych  „warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia „  Bardzo pomocny jest  rysunek CAD pojazdu bazowego  i oczywiście program w którym wykonamy projekt.  Czasy ręcznych, niedokładnych pomiarów, to przeszłość.

Przepisy prawa znajdziemy w internecie. Wytyczne producenta pojazdu oraz rysunki CAD, z tym może być problem. Nie są dostępne dla wszystkich. Dane o starszych modelach , to duży problem, szczególnie od stycznia tego roku.

Wracając do projektu … projekt, model zabudowy na ramie z rozstawem osi 4490 mm. Największy rozstaw w samochodach dostawczych.  Samochód nie jest lekki, więc dużo pracy wstępnej w celu dobrania odpowiednich materiałów i optymalizacji kosztów. Ponadto jesteśmy w czasie  „wysokich cen i braku dostępności „

Jeżeli mamy już wytyczne i rysunek CAD, to potrzebujemy jeszcze kilku  informacji od przyszłego użytkownika pojazdu. Jaki typ zabudowy, co będzie przewożone,  miejsce umieszczenia ładunku na  zabudowie. Masy, gabaryty ładunków, itp.  To będzie bardzo pomocne w wyborze materiałów do opracowania odpowiedniej konstrukcji nośnej i uzyskania największej, możliwej ładowności.

Podstawowe  informacje potrzebne do rozpoczęcia prac projektowych:  1. masa pojazdu – zaprojektowanie konstrukcji o maksymalnej ładowności,  2. odległość od ramy samochodu do podłogi – do wybór elementów konstrukcji.  Producent pojazdu określa minimalny wymiar na podstawie „ugięcia „ zawieszenie przy obciążeniu auta do maksymalnych wartości. Podany wymiar należy uwzględnić podczas wyboru elementów konstrukcji  nośnej podłogi. Niepoprawnie zaplanowana wysokością konstrukcji, to konieczny montaż  dodatkowego zawieszenia pneumatycznego oraz  kiedy trzeba „ukryć” przeładowanie pojazdu gdy zabudowa jest za ciężka.  Kiedyś w tym celu dokładano jedno pióro do resorów. Rozwiązania tego typu,  to nadmierne usztywnienia ramy samochodu oraz pogorszenie warunków jezdnych.

Prezentowany model zabudowy … to projekt z ramą pośrednią oraz poprzecznicami na których układamy blachy zakrywające podłogę.  Dwa profile ramy pośredniej to ceowniki wygięte z blachy. Wysokości profili 180 mm. Poprzecznice układane na nich, nie powiększają wysokości ceowników. Układamy je w wyciętych oknach profili ramy. Poprzecznice o wysokości 60 mm wykonane z dwóch połączonych ceowników wygiętych z cienkiej blachy. Otrzymujemy dwu-teownik o grubej ściance  i odpowiedniej nośności. Połączenie ceowników za pomocą zgrzewania oraz spawania. Kilka poprzecznic na ramie, docinamy z gotowych profili dostępnych w sprzedaży. Wszystkie elementy wykonane „bez odpadów”  z  handlowych  długości oraz szerokości blach i profili. To podstawa każdego projektu –  w celu optymalizacja kosztów  oraz czasu wykonania zabudowy.

Pierwsze poprzecznice układamy blisko tylnej osi z zachowaniem odpowiedniej odległości pomiędzy nimi, pozwalającej na bezkolizyjny montaż nadkoli. Następnie układamy poprzecznice  w kierunku kabiny kierowcy,  rozsuwając je … do uzyskania  równych odległości  pomiędzy nimi.

To już 70% pracy projektowej oraz wykonawczej. Wykonanie części skośnej zabudowy, po ustaleniu odpowiedniego kąta najazdu. Poprzecznice na skosie układamy również w równych odległościach. Zachowanie równych odległości, to brak ewentualnych błędów wykonawczych. Skos to następne 20% prac projektowych oraz wykonawczych. Pozostałe 10% to belka za-kabinowa, zderzak, miejsce na trapy oraz konstrukcja wzmocnienia haka. Te elementy można wykonać w wersji do przykręcenia oraz z aluminium.  Dalsze wskazówki podczas konsultacji telefonicznych.

Na  podłodze, w części najazdowej blacha aluminiowa  „Lohr”. Wypełnienie środkowej części blachą aluminiową  3 mm. Waga blach uwzględniona  w ogólnej wadze aluminium poniżej.

Materiał do wykonania zabudowy – stal 190 kg – aktualny cena  9.50 zł + VAT. Aluminium 105 kg  aktualna cena  poniżej 30 zł + VAT. Miał być projekt opisowy, a wyszła super tania  auto-laweta. Masa zabudowy wykonanej ze stali …porównywalna z zabudową wykonaną z desek aluminiowych, ale koszt  3 x mniejszy.

Ogólny koszt materiałów konstrukcji – około 5000 zł + VAT.  Koszt ocynkowania konstrukcji stalowej  od 1,50 do 2,50 zł za kilogram + koszt transportu. Masa zabudowy stalowo-aluminiowej 290 kg  + dodatkowe kompletne wyposażenie około 70 kg  ( z wciągarką oraz trapami aluminiowymi  L 2250 mm )

Wnioski końcowe …..  jedna z większych  auto-lawet o bardzo niskich kosztach wykonania.   Ładowność netto auto- lawety 1300 kg  +  % DIN  ( dodatkowa ładowność ).  Możliwość uzyskania ładowności około 1400 kg,  poprzez  zamianę elementów ze stali na aluminiowe. Koszt materiałów będzie większy o  4000 zł + VAT  ale unikniemy kosztu ocynkowania. Ogólny koszt materiałów zabudowy aluminiowej  L 5230 mm  < 8.500 zł + VAT   ( dane z dnia  10.04.2022 r. )

Rysunki wykonawcze nie przygotowane. Możliwość wykonania rysunków … dla zdecydowanych.

Wykonanie pomiarów podzespołów zabudowy jest możliwe dla posiadaczy programów CAD otwierających pliki  dxf 3D. Pliki mogę przekazać wszystkim zainteresowanym wykonaniem modeli 3D lub zabudowy na aucie.  Mogę udzielić kilku lekcji on-line – jak pracować w programach 3D  i wskazać … skąd pobrać bezpłatny program.

Chcesz projekt na własny samochód, potrzebujesz pomocy w wykonaniu podzespołów lub podpowiedzi wykonawczych … napisz podając numer telefonu oraz podaj przybliżony rejon zamieszkania.  Wszystkie projekty dostępne … dla samodzielnych wykonawców po przesłaniu zdjęcia samochodu oraz kontaktu telefonicznego.

Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Projekt www