Projekt auto-laweta 022 VW Crafter

Nowy VW Crafter, wersja z największym rozstawem osi  4490 mm. DMC 3500 kg.  DMC zespołu pojazdów  6000 kg ( pojazd + przyczepa ). Masa pojazdu do zabudowy 1850 kg.  ( bez tylnej belki oraz elementów mocowania koła zapasowego ).

Model 3D wykonany w odpowiedzi na zapytania kilku osób, przesłane przez  formularz  kontaktowy.

Gdzie szukać informacji, od czego zacząć projekt, z jakich materiałów konstrukcja, itp ?   Dotychczas nie miałem czasu na publikacje  „ uniwersalnej „ odpowiedzi.  Postanowiłem poświęcić kilka dni i uzupełnić „ informacje” które przekazałem w dotychczas opublikowanych projektach. Kończy się rok akademicki, zbliżają się zaliczenia, więc to również odpowiedź na zapytania studentów.

Potrzebne dane do wykonania projektu,  znajdziemy  w  „wytycznych dla wykonawców zabudów ”, opracowane przez producenta pojazdu oraz  przepisach  krajowych  „warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia „  Bardzo pomocny jest  rysunek CAD pojazdu bazowego oraz  program w którym wykonamy projekt.

Przepisy prawa znajdziemy w internecie. Wytyczne producenta pojazdu oraz rysunki CAD, z tym może być problem. Nie są dostępne dla wszystkich. Dane o starszych modelach, to duży problem.

Wracając do projektu … model 3D zabudowy na ramie z rozstawem osi 4490 mm. Największy rozstaw w samochodach dostawczych.  Samochód nie jest lekki, więc dużo pracy wstępnej w celu dobrania odpowiednich materiałów i optymalizacji kosztów.

Jeżeli mamy już wytyczne i rysunek CAD, to potrzebujemy jeszcze kilku  informacji od przyszłego użytkownika pojazdu. Jaki typ zabudowy, co będzie przewożone,  miejsce umieszczenia ładunku na  zabudowie. Masy, gabaryty ładunków, itp.  To będzie bardzo pomocne w wyborze materiałów do opracowania odpowiedniej konstrukcji nośnej i uzyskania największej, możliwej ładowności.

Prezentowany model 3D zabudowy … to rama pośrednia z poprzecznicami na których układamy blachy zakrywające podłogę.  Dwa profile ramy pośredniej to ceowniki wygięte z blachy. Wysokości profili 180 mm. Poprzecznice układane na nich, nie powiększają wysokości ceowników. Układamy je w wyciętych oknach profili ramy. Poprzecznice o wysokości 60 mm wykonane z dwóch połączonych ceowników wygiętych z cienkiej blachy. Otrzymujemy dwu-teownik o grubej ściance  i odpowiedniej nośności. Połączenie ceowników za pomocą zgrzewania oraz spawania. Kilka poprzecznic na ramie, docinamy z gotowych profili dostępnych w sprzedaży. Wszystkie elementy wykonane bez odpadów z handlowych  długości oraz szerokości blach i profili. To podstawa każdego projektu –  w celu optymalizacja kosztów  oraz czasu wykonania zabudowy.

Pierwsze poprzecznice układamy blisko tylnej osi z zachowaniem odpowiedniej odległości pomiędzy nimi, pozwalającej na bezkolizyjny montaż nadkoli. Następnie układamy poprzecznice  w kierunku kabiny kierowcy,  rozsuwając je … do uzyskania  równych odległości  pomiędzy nimi.

To już 70% pracy przygotowawczej oraz wykonawczej. Wykonanie części skośnej zabudowy, po ustaleniu odpowiedniego kąta najazdu. Poprzecznice na skosie układamy również w równych odległościach. Zachowanie równych odległości, to brak ewentualnych błędów wykonawczych. Skos to następne 20% prac projektowych oraz wykonawczych. Pozostałe 10% to belka za-kabinowa, zderzak, miejsce na trapy oraz konstrukcja wzmocnienia haka. Te elementy można wykonać w wersji do przykręcenia oraz z aluminium.

Na podłodze, w części najazdowej blacha aluminiowa  „Lohr”. Wypełnienie środkowej części blachą aluminiową  3 mm. Orientacyjna waga blach uwzględniona w ogólnej masie aluminium poniżej.

Materiał do wykonania zabudowy – stal 190 kg.  Aluminium 105 kg. Miał być projekt opisowy, a wyszła super tania  auto-laweta. Masa zabudowy wykonanej ze stali …porównywalna z zabudową wykonaną z desek aluminiowych, ale koszt  3 x mniejszy.

Wnioski końcowe …..  jedna z większych  auto-lawet o bardzo niskich kosztach wykonania.   Ładowność netto auto- lawety 1300 kg  +  % DIN  ( dodatkowa ładowność ).  Możliwość uzyskania ładowności około 1400 kg, poprzez zamianę elementów ze stali na aluminiowe. Koszt materiałów będzie większy o około  4000 zł + VAT  ale unikniemy kosztu ocynkowania.

Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji.

 

Dodaj komentarz

Projekt www