Projekt 017 FIAT Ducato

Auto-laweta  Fiat Ducato,  rozstaw osi  3800 ….. 4025 mm

Projekt najczęściej oglądany,  najwięcej przesłanych zapytań. Zabudowa wykonana na ramie Fiata, będzie miała największą „sztywność” konstrukcyjną. Samochód ma największy rozstaw podłużnic ramy.  Resory zamontowane bezpośrednio pod nią. Takiego rozwiązania nie znajdziemy w innych modelach samochodów dostawczych..

Tym razem zaprezentuje zabudowę na ramę z rozstawem osi 3800 mm. Tylny zwis 860 mm. Wersja Fiata Ducato, dotychczas pomijana jako baza do zabudowy,  podobnie jak VW T4 – T6  DMC 2.8 t.

»Zobacz wymiary oraz wagę«

Na  ramie z rozstawem osi 3800 mm, można zbudować super auto-lawetę z przestrzenią ładunkową  L 4900 mm o bardzo dobrej ładowności netto. Konstrukcja w klasycznej wersji, z ramą  pośrednią.

Długość zabudowy dopasowana do handlowych odcinków  blach, optymalizacji kosztów oraz uzyskania maksymalnej ładowności. Auto-laweta przystosowana do przewiezienia wszystkich popularnych samochodów oraz dodatkowej  przyczepy-lawety.

Zabudowa wykonana z gotowych profili aluminiowych oraz kilku elementów wygiętych z blachy   4 mm  Rama pośrednia wykonana według zaleceń producenta pojazdu ….. konstrukcja drabinkowa.

Poprzecznice układane w wyciętych otworach ramy pośredniej. Taka wersja konstrukcji, to oparcie blach zakrywających podłogę, na całej długości zabudowy. Oparcie z dwóch stron. To rozwiązanie eliminuje dodatkowe podpory wzdłużne. Otwarty profil obwodowy, to rozwiązanie, z bezstratnym wykorzystaniem handlowych długości profili 6000 mm. Ponadto można w nim umieścić dodatkowe zaczepy pasów oraz oświetlenie. Wysokość konstrukcji  =  swobodna praca zawieszenia przy obciążeniu pojazdu do maksymalnych wartości.  Montaż poduszek  oraz kompresora, jest zbędny.

Elementy konstrukcji łączone przez spawanie szczepne, spawanie otworowe.  Pozostałe moduły: konstrukcja belki za-kabinowej, zderzak ….. przykręcane śrubami z nakrętką. Blacha zakrywająca podłogę w części najazdowej oraz w części wypełniającej środek – nitowana. Stalowa konstrukcja wzmocnienia haka, przykręcana do ramy pojazdu.

Trapy wjazdowe … wysuwane … przez otwory wycięte w zderzaku. Profil zderzaka o minimalnej wysokości, pozwalający na zamontowanie oświetlenia, haka, tablicy rejestracyjnej o mniejszych wymiarach. Zmiany w przepisach dotyczących tablic rejestracyjnych ….. dostępne w internecie.

Wymiary oraz masy;

Konstrukcja  L 4900  x 2080 mm – waga 177,5 kg  –  wykonana z aluminium 4 mm.

Poszczególne elementy:  konstrukcja główna – 124.0 kg,   moduł belki za-kabinowej –  12.5 kg, zderzak –  4.5 kg, blachy zakrywające część najazdową – 36.5 kg  ( 2 x  L 3000 + 2 x  L 1750 mm )

Dodatkowe elementy: blachy wypełnienia środkowej części – 61.5 kg.  Kompletna konstrukcja z podłogą zakrytą w całości  = 239 kg. Do tej wagi należy dodać –  stalową konstrukcję wzmocnienia haka – 28 kg,  oraz dwa trapy aluminiowe L 2400 – 33 kg. Wynik końcowy = 300 kg.

Prezentowana konstrukcja – obecnie najlżejsza w klasie  <<  L 5000 mm.

Dodatkowe wyposażenie; 25 kg + 20 kg wciągarka z liną syntetyczną

Sumując wszystkie masy otrzymamy wynik około 345 kg – z pełnym dodatkowym wyposażeniem.   Waga samochodu bez zabudowy   1630 – 1735 kg.

Ładowność auto-lawety – przekracza 1500 kg  + kierowca oraz pełny zbiornik paliwa.

Wykonanie zabudowy w wersji – stal  =  265 kg ( waga samej konstrukcji ).  Pozostałe, przykręcane moduły wykonane z aluminium – waga – jw..  Ładowność takiej wersji będzie mniejsza 150 kg. Możliwość wykonania konstrukcji zabudowy, ze stali o cieńszej ściance.

Prezentowany model zabudowy … pasuje na ramę Fiata Ducato Max,  z rozstawem osi   4035 mm

Wystarczy przedłużyć konstrukcję o 200 mm, w początkowej części. Uzyskamy długości podłogi   L 5100 mm. Tylna część ramy Fiata Ducato jest identyczna. Konstrukcji zabudowy – również.

Rysunki wykonawcze nie przygotowane.  Będą dostępne  BEZPŁATNIE  dla  „zdecydowanych”  na wykonanie zabudowy.

Zabudowy typu; auto-laweta, to w zasadzie dwie kategorie konstrukcyjne. Pierwsza to zabudowa do przewożenia samochodów na długich trasach + przyczepa. Druga kategoria, to zabudowa dla pomocy drogowej. Różnice pomiędzy zabudowami są bardzo duże. Zabudowa do transportu samochodów na długich trasach … to konstrukcja bez skosu. Płaska podłoga, około 4500 mm, oraz hak umieszczony max. 500 mm za końcem ramy. Wjazd na zabudowę, przez trapy przejazdowe, pomiędzy przyczepą-lawetą, a podłogą zabudowy. Taka konfiguracja pojazdu, to najmniejsza masa i możliwość ciągnięcia przyczepy około 3000 kg. Konstrukcja auto-lawety posiadająca skos jest edytowana dla pomocy drogowej. Zamontowany hak oddalony o ponad 700 mm od zakończenia ramy, to możliwość ciągnięcia przyczepy na małych odległościach i niewielkiej masie przyczepy. Wszyscy producenci pojazdów opracowują wytyczne dla wykonawców zabudów. Jeden z działów opisu to; wykonanie i miejsce zamontowania konstrukcja haka, „sprzęgu przyczepy”. Samochodowe systemy wspomagające bezpieczeństwo podczas jazdy, mają ustawienia do określonych parametrów jezdnych. Jednym z parametrów jest środek ciężkości pojazdu. Odległość zamontowania „kuli” haka od zakończenia ramy, nacisk na hak, to najważniejszy parametr wpływający na bezpieczeństwo jazdy. W dużym skrócie; jeżeli kula haka jest oddalona od zakończenia ramy oraz umieszczona na odpowiedniej wysokości od jezdni, można ciągnąć przyczepę o masie równej masie pojazdu. Jeżeli oddalimy kulę haka o 200 mm od punktu kontrolnego, masa przyczepy zmniejsza się o 500 kg. Oddalenie kuli haka o 500 mm, to już 1000 kg mniejsza masa przyczepy. Oddalenie o 700 mm, to 1500 kg mniejsza masa przyczepy. Odległość od punktu kontrolnego, przekraczająca 700 mm, to możliwość zapięcia przyczepy o małej masie i przejazd na niewielkich odcinkach drogi.

ps.   Rama pośrednia ….. to część konstrukcji znajdująca się pomiędzy ramą samochodu a podłogą. Podłoga ….. to część konstrukcji zakrywająca konstrukcję ramy pośredniej. Ramę pośrednią można wykonać z profili otwartych lub zamkniętych i do niej .. przykręcić / przynitować / spawać .. blachę Lohr / panele ( deski ). Rama pośrednia , to element wykonany jako całość lub częściowe odcinki – moduły.   Niestety ….. takie pytania również otrzymuje  : ⊇

 

Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Projekt www