Projekt auto-laweta 011 MB 412 VW LT 46

Model 3D auto-lawety na ramę Mercedesa Sprintera 412 VW LT 46 (1996-2006 ) Wersja MAX koła bliźniacze rozstaw 4025mm – zawieszenie na resorach
Od czasu uruchomienia strony www, otrzymałem kilka zapytań o udostępnienie modelu 3D dla tej wersji samochodu. Zdjęcie poniżej, prezentuje model zabudowy. Pomimo upływu lat, ten model jest nadal bardzo atrakcyjny i poszukiwany. Samochody z dobrze zaprojektowaną zabudową – auto-laweta – osiągają wysokie ceny sprzedaży.
Zamierzony cel projektu – koszt oraz mała waga konstrukcji auto-lawety przy zachowaniu maksymalnej nośności. Opracowanie modelu 3D nie było “łatwe”. Koncepcja to bardzo dużo zmian, ale wyszło O.K Nadal są regionalne braki materiałowe i zrealizowanie projektu jest zależne od dostępności profili w rejonie wykonawcy zabudowy. Cena transportu materiałów, może powiększyć ogólny koszt.
Konstrukcja w klasycznej wersji z ramą pośrednią, wykonana z profili stalowych. Na konstrukcji, blacha otworowana z przetłoczeniem – typ Lohr – stal lub aluminium. Szerokość blachy 565 mm. Wypełnienie środkowej części zabudowy – blacha ryflowana o szerokości 970 mm. Prezentowany poniżej model 3D auto-lawety, to konstrukcja posiadająca dodatkowe zaczepy pasów. Zaczepy wzdłuż boków zabudowy. Gabaryty przestrzeni ładunkowej 5365 x 2100 mm, ładowność 2150 kg dla dmc 4600 kg.
Najważniejsze wytyczne producenta – minimalna odległość podłogi od ramy pojazdu 140mm. Dla tej wersji pojazdu, nie przewiduje się montażu dodatkowego zawieszenia wspomagającego tylną oś, co może prowadzić do nadmiernego usztywnienia i przedwczesnego zużycia elementów konstrukcji pojazdu oraz pękanie elementów zabudowy. Zawieszenia pneumatyczne są dostępne w fabrycznych wersjach pojazdów, montowane zamiast resorów, a nie jako dodatkowe. Ponadto usztywnione zawieszenie ma fatalny wpływ na prowadzenie pojazdu, zwłaszcza przy nierównej nawierzchni i większych prędkościach.
Wracając do konstrukcji – wykonanie bardzo łatwe – myślę że, w krótszym czasie niż opracowanie modelu 3D zabudowy. Konstrukcja auto-lawety, wykonana z profili zamkniętych 80x50x3mm, profili otwartych 50x80x50x3mm oraz kilku innych części. Profil zderzak z blachy 3mm – do zleconego wygięcia.
Elementy konstrukcji, to cięcie poprzeczne profili na odpowiednie długości, przy użyciu narzędzi, które każdy ma w przydomowym garażu. Łączenie elementów przez spawanie czepne oraz skręcanie śrubami z nakrętką. Na podłodze blacha stalowa lub aluminiowa, połączona z konstrukcją nitami.
Podłoga ma dwa załamania w celu zmniejszenia kąta najazdu oraz dopasowania odpowiedniej długość zwisu.
Waga konstrukcji 239 kg. + belka za-kabinowa 22 kg. + zderzak 16 kg. Możliwość wykonania konstrukcji w dwóch wersjach – jako całość z przykręcaną belką za-kabinową oraz zderzakiem i modułem “miejsce na trapy”. Druga wersja z podzieloną konstrukcją na dwie części. Konstrukcja części skośnej przykręcana do konstrukcji na ramie pojazdu oraz przykręcane pozostałe elementy jak w wersji pierwszej. Dodatkowym modułem jest konstrukcja wzmocnienia haka, która jest przykręcana do ramy pojazdu. Wykonana z profili 60x40x4mm oraz kilku innych elementów. Waga 26 kg
Auto-laweta w wersji stalowa konstrukcja + aluminiowa blacha podłogi .. ładowność około 2150 kg. Oczywiści uwzględnione dodatkowe wyposażenie: 2 trapy, 2 haki, 2 nadkola, 4 listwy rowerowe, skrzynka narzędziowa, zbiornik na wodę. Wciągarka z liną syntetyczną – 20 kg, zamontowanie centralne, na pierwszej i drugiej belce poprzecznej, przed początkiem podłogi. Kąt najazdy 8,55 st.
Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji.