Projekt auto-laweta 014 VW T5, T6

Model 3D auto-laweta  na ramę  VW T-5,  T-6  rozstaw osi 3400 mm,  model 2003-2019.  Konstrukcja pasuje na każdy samochód,  pomimo zmian konstrukcyjnych ramy w  tym czasie. Ten model VW w wersji fabrycznej jest „pomijany” jako baza do zabudowy z powodu ograniczeń  DMC. Większość samochodów  to DMC 2800,  nieliczne 3000, 3200 DMC. W internecie pojawiają się propozycje wykonania zabudowy na ramie Alko, z jedną lub dwoma osiami.  Taka wersja, to znaczny koszt i jest przeznaczona raczej dla nowych samochodów.

Moja propozycja jest inna. Zabudowa na fabrycznej ramie pojazd, ze zwiększonym rozstawem osi. Rozstaw 3850 mm – wydłużenie ramy o 450 mm.  Taką możliwość dopuszcza producent,  nawet przygotował rozwiązania konstrukcyjne w tym zakresie.  Modyfikacja ramy o taką długość, wykonana według zaleceń,  to 29 kg dodatkowej wagi. Samochód z silnikiem 75 kw oraz 101 kw,  ze zmienionym rozstawem osi waży tylko 1510 kg..Wykonanie prac nie jest skomplikowane, ale wymaga precyzji. Koszt takiej operacji jest niewielki, a rezultat  =  rewelacyjna auto-laweta o ładowności 1400 kg dla DMC 3200,   uwzględniając wagę;  2 trapów aluminiowych, 2 haków, 2 nadkoli, listew rowerowych, skrzynki narzędziowej, zbiornika na wodę, wciągarki oraz blach wypełniających środkową część zabudowy. Taki wynik przekracza ładowność auto-lawet wykonanych na innych samochodach. Ponadto krawędź ramy samochodu  najniżej gruntu – więc bardzo mały kąt najazdu. Przyznam, byłem zaskoczony wynikiem uzyskanej ładowności.    »Zobacz wymiary oraz wagę«

Wracając do konstrukcji – materiał  100%  aluminium. Wymiary przestrzeni ładunkowej, długość  4640 mm x  2080 mm. To wystarczająca  powierzchnia do przewiezienia większości samochodów osobowych oraz  lawety. Długość przedłużenia ramy, dopasowana do handlowych długości blach zakrywających część najazdową, oraz  w celu optymalizacji kosztów.  Do uzyskania  zabudowa – do 4900 mm. Rozstaw osi  3950 mm, przedłużenie ramy 550 mm. Zwiększenie długość ramy o kolejne 100 mm, to 20 kg dodatkowej wagi auta z zabudową.  Ładowność pojazdu będzie trochę mniejsza.

Konstrukcję można wykonać w dwóch wersjach. Pierwsza wersja wykonana z gotowych profili aluminiowych oraz zleconego wygięcia  zderzaka z blachy. Dodatkowo, wycięcie  paneli bocznych belki za-kabinowej. Konstrukcja z ramą pośrednią, wykonana  w wersji drabinkowej, na której układamy poprzecznice.  Wytyczne dotyczące zabudów, opracowane przez  producenta, zalecają wykonanie ramy pośredniej w takiej konstrukcji – podłużnice ramy + łączniki poprzeczne. Dotyczy to wszystkich ram wykonanych z otwartych profili. Drugi sposób,  to wykonanie  ramy z blachy aluminiowej, wygiętej w dwa profile C.   Ta wersja to częściowe wycięcie ceownika do ułożenia poprzecznic wewnątrz, które nie powiększają wysokości konstrukcji.  Model  poniżej,  wykonany w drugiej wersji.

Wysokość konstrukcji 200 mm – wykonana wg. zaleceń  producenta pojazdu oraz aby uniknąć montażu poduszek i kompresora. Każdy gadżet zamontowany dodatkowo, to zwiększenie ciężaru. Zawsze unikam takich rozwiązań oraz  “poprawiających” estetykę – które zwiększają wagę pojazdu.

W profilach C ramy pośredniej – przed zagięciem – wykonane wszystkie otwory do umieszczenia poprzecznic z gotowych profili aluminiowych o wysokości 80 mm oraz otwory zmniejszające wagę elementów. Końcówki ramy ścięte 7,5 stopnia do połączenia z konstrukcją  „ogona-skos”.  Dalsza część konstrukcji wykonana z gotowych profili aluminiowych, docinanych na odpowiednie odcinki. Cała konstrukcja łączona przez spawanie czepne.  Blacha podłogi na całej powierzchni – nitowana.

 

Kompletna zabudowa waży tylko 149 kg – w tym 4 blachy otworowane z przetłoczeniem na części najazdowej. Zwiększenie rozstawu osi, dopasowane do handlowych długości blach 2500 mm w części poziomej, oraz 2000 mm w części skośnej auto-lawety. Blachy wypełniające środkową część, o szerokości 1000 mm, dodatkowa waga 34 kg. Stalowa konstrukcja wzmocnienia haka 32 kg.

Model 3D konstrukcji oraz wzmocnienie końcowej części ramy – poniżej.

 

 

Rama pojazdu ma wysokość 200 mm do miejsca zamontowania tylnego zawieszenia. Dalsza część to wysokość 112 mm – wymaga wzmocnienia, do zamontowania dodatkowego obciążenia. Montaż konstrukcji haka wzmacniającą jednocześnie ramę – przez  fabryczne otwory z boku. Konstrukcję należy wykonać i dokręcić do ramy w pierwszej kolejności. Następnie położyć na ramę zabudowę,  dokręcaną przez konsole montażowe. Odwrotna kolejność =  brak możliwości zamocowania haka. Nitowanie blach to końcowy etap, po wykonaniu podłączeń elektrycznych, wymianie metalowych przewodów hamulcowych oraz przedłużeniu regulacji hamulca ręcznego.

Wszystkie wagi wymienione powyżej to suma 216 kg ( aluminium + stal ). Waga wyposażenia dodatkowego wymienionego w początkowej części opisu – około 54 kg. Wciągarka  20 kg  z liną syntetyczną,  zamontowana  na stałe w osi pojazdu  na  pierwszej i drugiej poprzecznicy przed początkiem podłogi. Takie rozwiązanie pozwala na krótsze blachy w części najazdowej, co ma wpływ na końcową wagę i mniejszy koszt wykonania. Ogólna waga zabudowy z konstrukcją wzmocnienia haka, wciągarką oraz wyposażeniem dodatkowym –  to tylko 290 kg.

Maksymalna ładowność pojazdu z fabryczną ramią + 450 mm

1400 kg  dla  DMC 3200

1200 kg  dla  DMC 3000

1000 kg  dla  DMC 2800

Możliwość zastosowania systemu ( przyczepa pod podwoziem ) – zwiększającego ładowność o 670 kg, w przypadku jazdy „solo”.  Taka wersja, wymaga małych zmian konstrukcji – w tylnej części.

poniżej – system PPP  DMC 750 – waga kpl. – około 80 kg … koła 195-55-10    ładowność  670 kg. Więcej informacji o systemie w projekcie  nr. 016

Pozdrawiam wszystkich,  zapraszam do dyskusji.

 

Dodaj komentarz

Projekt www