Projekt auto-laweta 009 Renault Opel
RENAULT, OPEL model 3D auto-lawety modułowa w wersji… stalowa konstrukcja + aluminiowe panele.
Zakończenie ramy 840 mm od osi tylnego zawieszenia, rozstaw kół 4078 mm. Waga samochodu, tej wersji jest najmniejsza a długość ramy najbardziej odpowiednia do osiągnięcia największej ładowności pojazdu. Konstrukcja – jedna z łatwiejszych do wykonania.
Jak zwykle, producent samochodu, opracował wytyczne w których określił sposób wykonania konstrukcji oraz zalecił stosowanie profili o odpowiednich wymiarach. Konstrukcja wykonana wg zaleceń, powinna mieć minimum 200 mm wysokości – licząc od ramy pojazdu do dolnej części podłogi, aby montaż poduszek pneumatycznych nie był konieczny.
Rama pojazdu
Minusem jest rozmieszczenie punktów montażowych na ramie pojazdu. Niekorzystne w przypadku postawienia belek poprzecznych bezpośrednio nad punktami montażowymi, z zachowaniem odpowiedniej odległości pomiędzy mini. Zaczynając od kabiny pojazdu, pierwszy moduł można postawić na punktach fabrycznych, ale wciągarka będzie umieszczona na krótkiej ramie pośredniej pomiędzy kabiną a początkiem podłogi zabudowy. To w sumie lepsze rozwiązanie – mniejsza, ogólna waga konstrukcji. W większości auto-lawet nie można dojechać transportowanym samochodem do końca zabudowy z powodu wysokości wciągarki. Do wykonania zabudowy, konieczny demontaż fabrycznej konstrukcji zderzaka ze wzmocnieniem.
Moduły
Wszystkie belki oraz podstawy, w każdym module, są identyczne. Belka zespolona z dwoma podstawami jest symetryczna. Można umieścić belkę w dowolnym module. Łączniki belek, to ceownik 40x200x40x3 mm – niedostępny w sprzedaży. Należy zlecić wygięcie z blachy o długości dopasowanej do modułu 1 oraz 2. W łącznikach można wykonać otwory w celu zmniejszenia wagi. Pierwszy moduł wykonany z profili stalowych, długość 79 0mm + 120 mm rama pośrednia. Podstawy belek – jako elementy połączeniowe z ramą pojazdu. Waga modułu 39 kg.
Wykonanie drugiego modułu, prawie identyczne jak pierwszy moduł, długość 715 mm + 145 mm rama pośrednia z elementami połączeniowymi. Waga 39 kg. Takie rozwiązanie pozwala na zachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy belkami poprzecznymi na całej długości ramy, oraz pozwala na bezkolizyjny montaż nadkoli. Moduł trzeci – kończący poziomą zabudowę, jest najmniejszy – jedna belka z wysuniętymi podparciami oraz pośrednią ramą na której opieramy moduł skos-ogon. Długość 460mm, waga 19 kg.
Skos – ogon
Moduł skosu jest przykręcany do modułu trzeciego, załamanie podłogi jeszcze na ramie pojazdu.
Skos postawiony na konstrukcji stalowego wzmocnienia haka i przykręcony do niej w kilku miejscach oraz dodatkowo do ramy samochodu. Długość modułu- skos 1320 mm, waga 64 kg Wszystkie połączenia z profilami zamkniętymi, należy wykonać łącznikami „holo-bolt”.
Wzmocnienia haka
Konstrukcja wykonana ze stali .. waga 23 kg. Producent samochodu przygotował projekt modułu haka w klasycznym wykonaniu, oraz umieścił w ramie otwory montażowe z gwintem. Otwory z boku i pod spodem ramy.
Moduł za-kabinowy
Ta konstrukcja postawiona na krótkiej ramie pośredniej, połączonej z modułem pierwszym. Panele boczne przykręcane do listwy obwodowej, zespolonej z blachą „lohr”. Belka poprzeczna C, pomiędzy wspornikami, to jedno z oparć wciągarki. Drugie oparcie wciągarki, to pierwsza belka modułu pierwszego. Odległość pomiędzy belkami dopasowana do większości popularnych wciągarek. Dodatkowa blacha podstawy .. zbędna. Waga modułu 20 kg. Cała konstrukcja auto-lawety wykonana w wersji stalowej, to 182 kg + stalowy moduł haka.
Zderzak
Model wykonawczy jak w poprzednich projektach. h 170 x 2100 z panelami bocznymi wewnątrz.
Materiał – aluminium, waga 5 kg. Różnica wagi w wersji stalowej + 12 kg.
Miejsce na trapy,
wykonanie jak w poprzednich projektach. Ceownik 50x50x2mm. Sztanga 6000 mm rozcięta na 4 części, połączona na końcu płaskownikiem i oparta na poprzeczce położonej na konstrukcji wzmocnienia haka.
Panele
Wykonane z aluminiom 4mm. Panel R679 o szerokości 545 mm zintegrowany z listwą obwodową. Cztery rzędy otworów poziomo oraz pięć bocznych na każdym metrze. Potrzebne długości 2 x 3000 mm + 2 x 1720 mm. Łączna waga paneli 59 kg ( 1mb = 6,300 kg )
Panel zintegrowany z listwą obwodową ma jednostronne wzmocnienie zewnętrzne i nie trzeba dodatkowego podparcia z tej strony. Strona wewnętrzna nie jest wzmacniana, zalecam wykonanie łączników pomiędzy modułami 1 – 2 oraz 2 – 3, które będą podparciem wewnętrznej strony. Łączniki to tylko 5 kg dodatkowej wagi, a mogą być również podparciem dla lekkiego wypełnienia środkowej części auto-lawety.
Model 3D, to inspiracja do samodzielnego wykonania konstrukcji ze stali, gdy nie ma w pobliżu, dobrego spawacza konstrukcji aluminiowych. Do wykonania zabudowy podstawowe narzędzia , które każdy ma w przydomowym garażu. Bardzo łatwe wykonanie. Tylko cięcie poprzeczne profili na odpowiednie wymiary, oraz kilka zleconych zagięć blachy – w przypadku braku gotowego profilu w hurtowniach. Model konstrukcji wykonany na styk. Wszystkie wymiary, w miejscu połączeń spawania czepnego, należy zmniejszyć o szczelinę, wg własnej koncepcji.
Wymiary auto-lawety 4820 x 2108 mm
W przypadku wykonania całej konstrukcji ze stali …..panele ważą 132 kg, zderzak 16 kg
Stalowa wersja zabudowy, bez dodatków = 354 kg. Różnica 85 kg mniej, tylko panele oraz zderzak wykonany z aluminium.
Renault Master – rama do zabudowy waży 1765 kg
Ładowność z zabudową stal + aluminium .. około 1450 kg
W końcowej masie pojazdu uwzględniłem dodatkowe wyposażenie: 2 trapy, 2 nadkola, 2 haki, listwy rowerowe, skrzynkę oraz zbiornik na wodę. Ładowność można zwiększyć, wykonując całą konstrukcje auto-lawety, z aluminium. Ładowność większa minimum 100 kg.
Waga wciągarki z liną syntetyczną około 20kg .. zamontowanie stałe w osi pojazdu.
Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.