Projekt auto-lawety modułowej 005

Model 3D auto-lawety .. jako inspiracja do wykonania .. dla wszystkich gdy waga konstrukcji jest najważniejsza .. maksymalną ładowność.
Dla mniejszych firm, start bez dużych inwestycji na wyposażenie warsztatu, dużego samochodu do transportu konstrukcji, czy „drogiego” kooperanta, który wykona potrzebne podzespoły.
Zabudowa na ramę MB-Sprinter 2007-2017 wspólny projekt z VW Crafterem – pojedyncza kabina, pojedyncze koło – rozstaw osi 4325 mm.
Zabudowa, wymiary 5260×2108, wysokość belki z podstawą 200 mm ( 100 podstawa, 100 belka )
Wymiar 200 mm to minimum ponad ramą pojazdu aby uniknąć poduszek i kompresora. Takie
zalecenia są w wytycznych dla producentów zabudów, aby załadowany samochód do maximum
miał swobodne resorowanie. Można zastosować podstawę 120 mm i belkę 80 mm, ale profil 120 mm nie zawsze jest dostępny. Przynajmniej nie wszędzie. W tym przypadku konstrukcja jest lżejsza o kilka kilogramów. Nie można stosować szerszych profili np. 60 mm – szerokość fabrycznej poprzecznej podstawy na ramie = 50 mm, w tym samochodzie.
Zestawienie profili do wykonania konstrukcji zabudowy aluminiowej
3 x profil prostokątny 100x50x4 L 6000 3.07kg / mb
1 x profil prostokątny 70x50x4 L 4900 2.42 kg
1 x profil prostokątny 150x50x4 L 6000 4.15 kg
1x profil prostokątny 50x50x4 L 2800 1.99 kg
1x profil prostokątny 50x30x4 L 1700 1.56 kg
1x profil prostokątny 40x40x4 L 1200 1.56 kg
1x ceownika 50x100x50x4 L 2100 2.05 kg
1x kątownik 50x50x4 L 7000 1.04 kg
blacha 1000×350 na panele boczne modułu za-kabinowego
materiał na pozostałe części – płaskowniki, ceownik 50x50x50 itp. do pozyskania z odpadów
Stal
1x profil prostokątny 50x30x3 L 2600
1x kątownik 25x25x3 L 800
1x kątownik 100x100x5 L 250
blacha 5mm 250×200 x 4 sztuki
blacha 10mm 180×100 x 1
Z tego zestawienia kilka kilogramów zostanie, ale nie trudno policzyć ile kg trzeba kupić
oraz oszacować koszt materiałów.
Zderzak proponuje kupić gotowy, jednostkowe wykonanie nie będzie tańsze.
Blacha Lohr zintegrowana z listwą obwodową, musi mieć szerokość 590 mm. Potrzebne długości 2 x 3000 mm – załamane 207,5 / 92,5 oraz 2 x 2290 mm, to razem 10.58 mb waga 70 kg
Kilka 3D konstrukcji
Tak wyglądają 4 moduły. Moduł 2 i 3 jest połączony przykręcanym łącznikiem. Odległość pomiędzy tymi modułami 850 mm. Blacha „lohr” zintegrowana z listwą obwodową ma jednostronne wzmocnienie zewnętrzne. Więc wewnętrzna strona musi być podparta. Kiedyś były w sprzedaży panele wzmocnione dodatkowo od wewnętrznej strony.
Poniżej, konstrukcja z panelami w wersji podstawowej do belki 100 mm, bez wypełnienia środka
Konstrukcja poza ramą samochodu “ogon-skos”. Oparta na wzmocnieniu haka, wykonanego ze stali, wymiary w dalszych plikach.
Sama konstrukcja wygląda tak, oraz konstrukcja miejsce na trapy
Poniżej moduły połączone dokręcanymi łącznikami – wówczas wewnętrzna strona blachy jest
podparta na całej długości i jest możliwość oparcia na łącznikach – blach – wypełnienia środka.
Konstrukcja kompletna, jak w projekcie, waży 176 kg oczywiście ze zderzakiem o którym nie pisałem. Zderzak 180×2100 waży 5 kg. Do wagi całości jeszcze stalowy moduł haka 14 kg. Waga auto-lawety to bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę jej gabaryty 5260×2108
Dokładając 57 kg. – 2 trapy wjazdowe 32 kg i inne dodatki 25 kg ; 2 haki, 2 nadkola, 4 listwy rowerowe, zbiornik na wodę, duża skrzynka , wynik będzie rewelacyjny około 247 kg.
Wspominałem, że można zredukować wagę o kilka kilogramów jeżeli zastosujesz; na podstawy profil 120x50x4 oraz na belkę 80x50x4.
Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji