Projekt 029 Renault Master 3
Renault Master 3 ( 2009 – 2019 ), rozstaw osi 4332 mm, wersja L 3. Napęd przedni, tylne koła pojedyncze 235/65R16. Konstrukcja w pełni aluminiowa. Szerokość 2110 mm, długość zgodna z wytycznymi producenta oraz możliwą homologacją.
Sposób wykonania konstrukcji auto-lawety.. jednolity dla każdej marki samochodu. Do wykonania potrzebujemy tylko niezbędne podzespoły: deski aluminiowe oraz profile boczne podłogi. Pozostałe elementy konstrukcji można wykonać z powszechnie dostępnych profili aluminiowych oraz wyciąć i zagiąć z blachy. W rezultacie – „odchudzimy” trochę konstrukcje – uzyskując większą ładowność. Moduł haka i wewnętrzne wzmocnienia zakończenia ramy auta – wykonane ze stali.
Projekt zabudowy .. to zawsze wykonanie modeli 3D.
Pierwsza grafika 3D – rama pojazdu. Jeżeli rama nie była dotychczas modyfikowana i po zdjęciu zderzaka jest wewnętrzne wzmocnienie, tzw. “koszyk z nakrętkami” – można zostawić – wykonując zabudowę skrzyniową, kontener lub podobną. Auto-laweta jest zabudową specjalną. Koniecznością jest montaż innych stalowych wzmocnień – w miejsce dotychczasowych koszyków. Przykręcimy do nich – prawidłowo; skośne przedłużenie ramy pojazdu, dyszel haka i inne elementy.
Systemowy profil „LT” z którego najczęściej wykonuje się ramy montażowe, jest dwa razy droższy oraz dwa razy cięższy od ramy wykonanej z blachy płaskiej. Ceownik ramy montażowej podparty na całej długości o ramę samochodu, można wykonać z blachy aluminiowej zagiętej w ceownik. Grubość blachy, zależna od konstrukcji ramy zasadniczej oraz ładowności samochodu. Końcowa część ceownika ramy montażowej, ścięta pod kątem, dopasowanym do odpowiedniego najazdu oraz do konstrukcji przedłużającej ramę pojazdu. Dwa ceowniki łączymy dwoma stężeniami, które są jednocześnie konsolami montażowymi przez które dokręcamy konstrukcje do ramy auta.
Prowadnice trapów oparte na elemencie konstrukcji wzmocnienia haka i zderzaku. Możliwość wsunięcia trapów najazdowych o długości ponad 2500 mm, pod podłogę auto-lawety o długości 4700 mm ! Trapy „40” o szerokości 350 mm z zabezpieczeniem antykradzieżowym.
Skośne przedłużenie ramy pojazdu wykonane z aluminiowych profili zamkniętych. Montaż modułu blokady trapów .. wymaga wykonania dużych otworów przez dwie ścianki profili skosu. Przez otwory przełożymy i przykręcimy blokadę. Długość skosu dostosowana do dopuszczalnego zwisu tylnego określonego przez producenta auta. Możliwość jazdy z przyczepą .. DMC jak w homologacji.
Następne grafiki 3D – dotychczas opisane elementy auto-lawety + zderzak w wersji przykręcanej.
Połączenie ramy montażowej z konstrukcją skosu .. skręcane śrubami z nakrętką. Wiele połączeń wzdłużnych oraz poprzecznych. Takie wykonanie = brak „usztywnienia” ramy auta oraz dłuższy okres bezawaryjnej eksploatacji. Wymagana okresowa kontrola połączeń skręcanych.
Moduł przesuwnej wciągarki zintegrowany z niską belką za-kabinową. Dowolna wersja wykonania, spawanie lub przykręcanie.
Po zamontowaniu modułu wciągarki, można układać deski ( przykręcić lub przyspawać ).
Dalsze czynności; przykręcenie profili bocznych, zamontowanie skosu na końcu podłogi.
Konstrukcja auto-lawety ( bez wyposażenia ) skończona. Pozostało przykręcenie nadkoli, skrzynek, listew anty-rowerowych z elementami montażowymi oraz wciągarki.
Waga aluminiowej konstrukcji bez wyposażenia poniżej 245 kg ( w tym dwa trapy ). Stalowe elementy zabudowy 38 kg. Dodatkowe wyposażenie około 60 kg ( w tym wciągarka z liną syntetyczną ). Końcowa masa może się zmienić dodając: spoiwo, śruby, konsole, dodatkową instalacje elektryczną.
Kabina z ramą do zabudowy z napędem przednim, wazy poniżej 1670 kg. Zabudowa do 380 kg. Ładowność konstrukcyjna ponad 1450 kg + DIN. Auto-laweta wykonana na tej ramie, to jedna z największych ładowności w klasie DMC 3.5 t. Projekt zabudowy stalowo-aluminiowej dla wersji przednionapędowej w następnych publikacjach.
Wnioski końcowe.
Renault Master to jeden z najlżejszych samochodów do zabudowy, ale z wysokim zakończeniem ramy. Zalecam wymianę resorów wielo-piórowych na resory jednopiórowe oraz zamontowanie poduszek pneumatycznych wspomagających tylne zawieszenie. Opróżnione poduszki, ustawią koniec ramy na wysokości poniżej 500 mm, co pozwoli na bezproblemowy wjazd samochodami o małym prześwicie.
Dokumentacja wykonawcza projektu – w trakcie realizacji – dostępna w Sierpniu 2023.
Poniżej analiza wykonawcza zabudowy na samochód w wersji L 3 z napędem tylnym. Długość konstrukcji zgodna z homologacją, ale niewiele większa ( + 80 mm )
Jedyna wersja ramy Renault Master, na której można zamontować dłuższą konstrukcje zgodną z homologacją, to tylnonapędowa wersja L 4 z kołami bliźniaczymi. Projekty Renault Master L 4 DMC 3.5 t oraz 4.5 t – w przygotowaniu ( wersje aluminiowe oraz konstrukcje z materiałów łączonych ). Poniżej .. analiza wstępna .. zabudowy na podwoziu Renault Master L 4. Wersja 4.5 t, teoretyczna ładowność .. 2200 kg.Chcesz projekt auto-lawety, potrzebujesz pomocy wykonawczej – proszę o kontakt przez formularz. Wymagane zdjęcie pojazdu, dane o wersji pojazdu, oraz numer telefonu do kontaktu.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.