Projekt auto-laweta 010 Fiat Ducato Max.

FIAT DUCATO MAX model 2011 – 2016
Zakończenie ramy 1125mm od osi tylnego zawieszenia, rozstaw kół 4035mm.
Model 3D konstrukcji auto-lawety w wersji klasycznej, z ramą pośrednią. Na konstrukcji blacha otworowana z przetłoczeniem – stal lub aluminium.
Otrzymałem wiele zapytań dotyczących samodzielnego wykonania zabudowy typ: auto-laweta.
Większość zapytań dotyczy zmiany wykonania konstrukcji zabudowy na stal zamiast aluminium. To zrozumiałe w przypadku braku kooperanta potrafiącego spawać aluminium, ale nieopłacalne w związku z aktualną ceną detaliczną stali. W przypadku projektu prezentowanego poniżej, do wykonania konstrukcji ze stali, potrzebne około 230 kg profili oraz innych elementów. Profile aluminiowe, to 100 kg mniejsza waga materiałów i większa ładowność samochodu. Różnica cenowa to tylko +1500zł za materiały na konstrukcje auto-lawety w wersji z aluminium. Ale nawet stalowa konstrukcja i aluminiowa blacha podłogi, to bardzo dobry wynik ładowności pojazdu = 1450kg.
Wracając do projektu – wysoka konstrukcja ramy pośredniej, wykonana z otwartych profili C , powinna być zbudowana w podobny sposób jak główna konstrukcja ramy pojazdu – 2 podłużnice + łączniki poprzeczne. Na takiej bazie montuje się poprzecznice na których układamy podłogę. Odległości 600 – 700mm pomiędzy poprzecznicami. Model auto-lawety, to konstrukcja 200 mm wysokości. Rama pośrednia wykonana z ceownika 40x120x40x3mm + poprzecznice z profili prostokątnych 80x40x2. To gwarantuje swobodną pracę zawieszenia tylnej osi, przy obciążeniu pojazdu do maksymalnych wartości, bez konieczności montażu kompresora oraz poduszek pneumatycznych.
Prezentowany poniżej model 3D auto-lawety, to konstrukcja posiadająca dodatkowe, mocne zaczepy pasów. Zaczepy wzdłuż boków zabudowy – dwustronnie. Ponadto, wszystkie poprzecznice można wykonać z profili o długości 2000mm, więc bez odpadów. Sztanga 6000mm podzielona na 3 odcinki. Poprzecznice na poziomej części zabudowy, wykonane z trzech profili 80x40x2 mm, oraz z jednego 80x40x3 mm. Konstrukcja skosu, to jeden profile 80x40x3 mm. Poprzecznice o długości 2000mm, pozwalają na wykonanie zabudowy o szerokości 2080 mm do 2100 mm. Na konstrukcję stalową, blacha aluminiowa typ ” Lohr ” o szerokości 550mm. Długość blachy 2 x 2945 mm oraz 2 x 1980 mm. Wypełnienie środka to szerokość 980 mm na długości poziomej 2945 mm + 840 mm – częściowy skos. Pozostała, niezabudowana część skosu, to miejsce na wsunięcie trapów wjazdowych, układanych obok siebie. Szerokość trapów do 400 mm.
Wykonanie konstrukcji bardzo łatwe, tylko cięcie poprzeczne profili stalowych oraz kilka zleconych zagięć blachy – w niedostępne w sprzedaży ceowniki. Dodatkowo, zagięcie blachy w profil zderzaka, w przypadku samodzielnego wykonania. Konstrukcja stalowa na ramie pojazdu + skos + belka za-kabinowa + zderzak 228 kg. Konstrukcja stalowa wzmocnienia haka 25 kg. Blacha na podłogę, w przypadku aluminium 51 kg. Cała konstrukcja auto-lawety 304 kg. Długość zabudowy 5040 mm x 2080 mm.
Połączenie zabudowy z ramą pojazdy – jednostronne, zewnętrzne. Konsole montażowe do wykonania, zakupu wg. własnej koncepcji. Poniżej bardziej obszerna prezentacja modeli 3D.
Konstrukcja wzmocnienia haka wykonana z profili stalowych prostokątnych 60x40x4mm oraz kilku innych elementów .. przykręcana czołowo oraz z boku do ramy pojazdu.
Konstrukcja wzmocnienia haka, to również podstawa konstrukcji – „miejsce na trapy”. Ten moduł wykonany z kątownika 50x50x2 wg własnej koncepcji.
Fiat Ducato – rama do zabudowy waży 1735kg – ładowność robocza pojazdu – 1450kg. ( 1550kg. ) z uwzględnieniem wagi dodatkowego wyposażenia : 2 trapy, 2 haki, 2 nadkola, 4 listwy rowerowe, skrzynka narzędziowa, zbiornik na wodę. Wciągarka z liną syntetyczną – 20 kg, zamontowanie centralne, na pierwszej i drugiej belce poprzecznej, przed początkiem podłogi. Kąt najazdy 9,35 st.
Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji.