Projekt auto-lawety modułowej 005

Koszt materiałów – około 6300 zł.   Projekt dla wszystkich gdy waga jest najważniejsza.
Inne zdjęcia 3D w treści poniżej

Dla mniejszych firm, start bez dużych inwestycji na wyposażenie warsztatu, dużego samochodu do transportu konstrukcji, czy „drogiego” kooperanta, który wykona potrzebne podzespoły.

Zabudowa na ramę MB-Sprinter 2007-2017 wspólny projekt z VW Crafterem – pojedyncza kabina, pojedyncze koło – rozstaw osi 4350 mm.

Zabudowę na tej ramie można wykonać z jednym załamaniem platformy. Jedno czy dwa załamania, zależy wyłącznie – od ostatniego, fabrycznego punktu mocowania. Oczywiście myślę o odległości tych punków do końca ramy w której musi się zmieścić „odpowiednie” załamanie.  Górny profil modułu  “skos ”  musi zachować jednakowy wymiar na całej długości, bez przecinania, częściowego wycinania, zwężania. To jest istotne do zachowania odpowiedniej nośności elementu. Niestety często widzę „inne” rozwiązania.
Nie przedstawię żadnych przykładów, ale w jednym przypadku „pozytywnym” chciałbym to zrobić. Nie mam jeszcze na to zgody, wykonawca wyjechał za granicę – do pracy, jego zabudowa z 2016-17 roku była jedną z lepszych wykonań w kraju. Powinienem napisać najlepsza, bez urazy dla innych wykonawców. Mam przekonanie, że jeszcze o tym napiszę

Wracając do tematu auto-laweta
Zabudowa, wymiary 5260×2108, wysokość belki z podstawą 200 mm  ( 100 podstawa, 100 belka )
Wymiar 200 mm to minimum ponad ramą pojazdu aby uniknąć poduszek i kompresora. Takie
zalecenia są w wytycznych dla producentów zabudów, aby załadowany samochód do maximum
miał swobodne resorowanie. Można zastosować podstawę 120 mm i belkę 80 mm, ale profil  120 mm  nie zawsze jest dostępny. Przynajmniej nie wszędzie. W tym przypadku konstrukcja jest lżejsza o kilka kilogramów. Nie można stosować szerszych profili np. 60 mm – szerokość fabrycznej poprzecznej podstawy na ramie = 50 mm, w tym samochodzie.

Zestawienie profili do wykonania konstrukcji zabudowy aluminiowej
3 x profil prostokątny 100x50x4 L 6000 3.07kg / mb
1 x profil prostokątny 70x50x4 L 4900 2.42 kg
1 x profil prostokątny 150x50x4 L 6000 4.15 kg
1x profil prostokątny 50x50x4 L 2800 1.99 kg
1x profil prostokątny 50x30x4 L 1700 1.56 kg
1x profil prostokątny 40x40x4 L 1200 1.56 kg
1x ceownika 50x100x50x4 L 2100 2.05 kg
1x kątownik 50x50x4 L 7000 1.04 kg
blacha 1000×350 na panele boczne modułu za-kabinowego
materiał na pozostałe części – płaskowniki, ceownik 50x50x50 itp. do pozyskania z odpadów

Stal
1x profil prostokątny 50x30x3 L 2600
1x kątownik 25x25x3 L 800
1x kątownik 100x100x5 L 250
blacha 5mm 250×200 x 4 sztuki
blacha 10mm 180×100 x 1
Z tego zestawienia kilka kilogramów zostanie, ale nie trudno policzyć ile kg trzeba kupić
oraz oszacować koszt materiałów – zestawienie do pobrania jako PDF

Zderzak proponuje kupić gotowy, jednostkowe wykonanie nie będzie tańsze, na życzenie
udostępnię projekt – w moim wykonaniu to 4.75 kg z panelami bocznymi w środku – przykręcenie listwy obwodowej do zderzaka

Blacha Lohr zintegrowana z listwą obwodową, musi mieć szerokość 590 mm, 2 typy w plikach do pobrania Potrzebebne długości  2 x 3000 mm – załamane 207,5  / 92,5  oraz 2 x 2290 mm, to razem 10.58 mb  waga 70.145 kg

Opis wykonania
Moduł 1 i 2 wykonany z profili zamkniętych, to 2 belki poprzeczne, każda z 2 podstawami
Belki są symetryczne – bezproblemowe łączenie w moduły. Podstawy wykonane z tego samego profilu co belka, przycięte do wymiaru – skos 40 stopni – po 2 otwory w podstawie o średnicy i rozstawie – jak fabryczne punkty na ramie pojazdy – rysunek z wymiarami w projekcie  Elementy łączące dwie belki w modu, to  rozcięte wzdłużnie dwa profile zamknięte 150×50.  Boki profili, należy rozciąć wzdłużnie aby powstał ceownik pół-zamknięty  – rysunk wykonawcze –  w plikach z wymiarami.

Wykonanie elementu w taki sposób = zmniejszenie wagi i nie ponosimy kosztu wygięcia ceownika z blachy, gdzie trzeba zapłacić  za minimum logistyczne – raz docięcie blachy, drugi raz zagięcie blachy. Takie elementy to 4 sztuki w całej zabudowie – 2 w module pierwszym i 2 w module drugim Długości elementów w modułach 1 i 2 są inne.  Do zmniejszenia wagi można wykonać dodatkowe otworowanie.  Z tego samego profilu 150×50 wycięte są również 2 elementy skośne, znajdujące się w module trzecim. Po rozcięciu wzdłużnym powstanie profil U. Skos z wysokości h 150 do h 55 na długości podanej w rysunku projektu.  Z drugiej części odciętego skosu możemy   odzyskać płaskownik 50 mm po usunięciu ścianek bocznych. To będzie potrzebne aby ponownie połączyć dwa powstałe elementy w zamknięty profil skosu. Można wybrać prostszy sposób – gotowy płaskownik, a tamten element wykorzystać do wykonania flansz, kilka będzie potrzebnych. Przecież to auto-laweta z modułów połączonych. Trzeci moduł-skos to jedna belka z podstawami jak w dwóch poprzednich modułach oraz jedna belka bez podstaw z tego samego profilu co inne

Wycinanie, zaginanie elementów połączeniowych jest opłacalne gdy wykonasz kilkanaście z dużego arkusza blachy. Do wykonania sześciu w/w elementów potrzeba 1.6 m/kw blachy.

Czwarty moduł  „ogon-skos”, poza ramą samochodu – najłatwiejsze wykonanie – profile docinane poprzecznie na odpowiednie wymiary a następnie łączone przez spawanie szczepne. Konstrukcja jest przykręcana do ramy samochodu w punktach fabrycznych, oraz do modułu trzeciego. Całość jest oparta na stalowym module wzmocnienia haka – który jest wykonany jak fabryczne konstrukcje tego typu.

Jeszcze jedna uwaga, długość czy szerokość zabudowy nie jest głównym czynnikiem wagi.
W następnym artykule opiszę auto-lawetę dłuższą, o mniejszej wadze, dwa razy załamaną dla tego samochodu, ale nowy model od 2017 roku – zmieniono: szerokość, wysokość, długość ramy oraz rozstaw osiowy.

Kilka 3D konstrukcji

Tak wyglądają 4 moduły. Moduł 2 i 3 jest połączony przykręcanym łącznikiem. Odległość pomiędzy tymi modułami 850mm. Blacha  „lohr” zintegrowana z listwą obwodową ma jednostronne wzmocnienie zewnętrzne. Więc wewnętrzna strona musi być podparta. Kiedyś były w sprzedaży panele wzmocnione dodatkowo od wewnętrznej strony.

Poniżej, konstrukcja z panelami w wersji podstawowej do belki 100 mm, bez wypełnienia środka

Konstrukcja poza ramą samochodu “ogon-skos”. Oparta na wzmocnieniu haka, wykonanego ze stali, wymiary w dalszych plikach.

Sama konstrukcja wygląda tak, oraz konstrukcja miejsce na trapy

Poniżej moduły połączone dokręcanymi łącznikami – wówczas wewnętrzna strona blachy jest
podparta na całej długości i jest możliwość oparcia na łącznikach – blach – wypełnienia środka.

Konstrukcja kompletna, jak w projekcie, waży 175.840kg oczywiście ze zderzakiem o którym nie pisałem. Zderzak  180×2100  waży 4,75 kg. Do wagi całości jeszcze stalowy moduł haka. 14.00 kg Waga auto-lawety to bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę jej gabaryty 5260×2108

Dokładając 57 kg. – 2 trapy wjazdowe L 2270 ….32 kg i inne dodatki 25 kg ; 2 haki, 2 nadkola, 4 listwy rowerowe, zbiornik na wodę, duża skrzynka , wynik będzie rewelacyjny około  246.84 kg.
Wspominałem, że można zredukować wagę o kilka kilogramów jeżeli zastosujesz; na podstawy profil 120x50x4 oraz na belkę 80x50x4.

Do wjazdu na platformę wystarczy trap L-2270
Samochody o prześwicie 100 mm – rozstaw osi około 2400 mm
Samochody o prześwicie 120 mm – rozstaw osi około 2800 mm
Wysokość haka wg norm EU 380- 440 mm.
Wciągarka z liną syntetyczną 20 m, waga około 20 kg

Do symulacji wjazdu na rampę – bardzo prosty – BEZPŁATNY – program CAD do projektowania parkingów wielopoziomowych. W nim jest moduł do obliczenia bezkolizyjnego kąta najazdu..

POBIERANIE PLIKÓW MONTARZOWYCH

Pliki z wymiarami – konstrukcja 005 – Chcesz pobrać projekty z wymiarami?

Zobacz przykładowy plik z wymiarami

 

Zabudowy typu; auto-laweta, to w zasadzie dwie kategorie konstrukcyjne. Pierwsza to zabudowa do przewożenia samochodów na długich trasach + przyczepa. Druga kategoria, to zabudowa dla pomocy drogowej. Różnice pomiędzy zabudowami są bardzo duże. Zabudowa do transportu samochodów na długich trasach … to konstrukcja bez skosu. Płaska podłoga, około 4500 mm, oraz hak umieszczony max. 500 mm za końcem ramy. Wjazd na zabudowę, przez trapy przejazdowe, pomiędzy przyczepą-lawetą, a podłogą zabudowy. Taka konfiguracja pojazdu, to najmniejsza masa i możliwość ciągnięcia przyczepy około 3000 kg. Konstrukcja auto-lawety posiadająca skos jest dedykowana dla pomocy drogowej. Hak zamontowany ponad 700 mm od zakończenia ramy, to możliwość ciągnięcia przyczepy na małych odległościach oraz niewielkiej masie. Wszyscy producenci pojazdów opracowują wytyczne dla wykonawców zabudów. Jeden z działów wytycznych to; wykonanie i miejsce zamontowania konstrukcja haka, „sprzęgu przyczepy”.  Nacisk na hak, to najważniejszy parametr wpływający na bezpieczeństwo jazdy.  W dużym skrócie; jeżeli hak jest zamontowany poprawnie, można ciągnąć przyczepę o masie równej masie pojazdu. Jeżeli oddalimy kulę haka o 200 mm od punktu kontrolnego, masa przyczepy zmniejsza się o 500 kg. Oddalenie kuli haka o 500 mm, to już 1000 kg mniejsza masa przyczepy. Oddalenie o 700 mm, to 1500 kg mniejsza masa przyczepy. Odległość od od punktu kontrolnego, przekraczająca 700 mm, to możliwość zapięcia przyczepy o małej masie i przejazd na niewielkich odcinkach drogi z ograniczoną szybkością.

Jeżeli chcesz dopasować opublikowane projekty do swojego samochodu, proszę o kontakt.

Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Projekt www