Projekt auto-lawety modułowej 005

Koszt materiałów – około 4300zł. Projekt dla wszystkich gdy waga jest najważniejsza.
Inne zdjęcia 3D w treści poniżej

Dla mniejszych firm, start bez dużych inwestycji na wyposażenie warsztatu, dużego samochodu do transportu konstrukcji, czy „drogiego” kooperanta, który wykona potrzebne podzespoły.

Zabudowa na ramę MB-Sprinter 2007-2017 wspólny projekt z VW Crafterem – pojedyncza kabina, pojedyncze koło – rozstaw osi 4350mm.

Zabudowę na tej ramie można wykonać z jednym załamaniem platformy. Jedno czy dwa załamania, zależy wyłącznie – od ostatniego, fabrycznego punktu mocowania. Oczywiście myślę o odległości tych punków do końca ramy w której musi się zmieścić „odpowiednie” załamanie. Profil z którego wykonany będzie skos musi zachować jednakowy wymiar na całej długości, bez przecinania, częściowego wycinania, zwężania. To jest istotne do zachowania odpowiedniej nośności elementu. Niestety często widzę „inne” rozwiązania.
Nie przedstawię żadnych przykładów, ale w jednym przypadku „pozytywnym” chciałbym to zrobić. Nie mam jeszcze na to zgody, wykonawca wyjechał za granicę – do pracy, jego zabudowa z 2016-17 roku była jedną z lepszych wykonań w kraju. Powinienem napisać najlepsza, bez urazy dla innych wykonawców. Mam przekonanie, że jeszcze o tym napiszę

Wracając do tematu auto-laweta
Zabudowa, wymiary 5260×2108, wysokość belki z podstawą 200mm (100podstawa, 100belka)
Wymiar 200mm to minimum ponad ramą pojazdu aby uniknąć poduszek i kompresora. Takie
zalecenia są w wytycznych dla producentów zabudów, aby załadowany samochód do maximum
miał swobodne resorowanie. Można zastosować podstawę 120mm i belkę 80mm, ale profil  120mm nie zawsze jest dostępny. Przynajmniej nie wszędzie. W tym przypadku konstrukcja jest lżejsza o kilka kilogramów. Nie można stosować szerszych profili np. 60mm – szerokość fabrycznej poprzecznej podstawy na ramie = 50mm, w tym samochodzie.

Zestawienie profili do wykonania konstrukcji zabudowy aluminiowej
3 x profil prostokątny 100x50x4 L 6000 3.07kg / mb
1 x profil prostokątny 70x50x4 L 4900 2.42kg
1 x profil prostokątny 150x50x4 L 6000 4.15kg
1x profil prostokątny 50x50x4 L 2800 1.99kg
1x profil prostokątny 50x30x4 L 1700 1.56kg
1x profil prostokątny 40x40x4 L 1200 1.56kg
1x ceownika 50x100x50x4 L 2100 2.05kg
1x kątownik 50x50x4 L 7000 1.04kg
blacha 1000×350 na panele boczne modułu za-kabinowego
materiał na pozostałe części – płaskowniki, ceownik 50x50x50 itp. do pozyskania z odpadów

Stal
1x profil prostokątny 50x30x3 L 2600
1x kątownik 25x25x3 L 800
1x kątownik 100x100x5 L 250
blacha 5mm 250×200 x 4 sztuki
blacha 10mm 180×100 x 1
Z tego zestawienia kilka kilogramów zostanie, ale nie trudno policzyć ile kg trzeba kupić
oraz oszacować koszt materiałów – zestawienie do pobrania jako PDF

Zderzak proponuje kupić gotowy, jednostkowe wykonanie nie będzie tańsze, na życzenie
udostępnię projekt – w moim wykonaniu to 4.75kg z panelami bocznymi w środku – przykręcenie listwy obwodowej do zderzaka

Panele Lohr z listwą obwodową, musi mieć szerokość 590mm, 2 typy w plikach do pobrania Potrzeba do projektu 2 x 3000mm – załamane 92,5 / 207,5 oraz 2x 2290mm, to razem 10.58mb waga 70.145kg
Opis wykonania
Moduł 1 i 2 wykonany z profili prostokątnych, to 2 belki poprzeczne, każda z 2 podstawami
Belki są symetryczne – bezproblemowe łączenie w moduły. Podstawy wykonane z tego samego profilu co belka, przycięte do wymiaru – skos 40 stopni – po 2 otwory w podstawie o średnicy
i rozstawie – jak fabryczne punkty na ramie pojazdy – rysunek z wymiarami w projekcie
Element połączeniowy – rozcięty wzdłużnie profil prostokątny 150×50 z którego odejmujemy L = 125×25 pomniejszone o szerokość narzędzia tnącego. Powstanie ceownik pół-zamknięty – rysunki w plikach z wymiarami.

W ten sposób zmniejszamy wagę elementu i nie ponosimy kosztu wygięcia z blachy, gdzie trzeba zapłacić za minimum logistyczne – raz docięcie blachy, drugi raz zagięcie blachy. Takie elementy to 4 sztuki w całej zabudowie – 2 w module pierwszym i 2 w module drugim Długości elementów w modułach 1 i 2 są inne.      Do zmniejszenia wagi można wykonać otwory. Z tego samego profilu 150×50 wycięte są również 2 elementy skośne, znajdujące się w module trzecim. Po rozcięciu wzdłużnym powstanie profil U. Skos z wysokości h150 do h55 na długości podanej w rysunku projektu Z drugiej części odciętego skosu możemy   odzyskać płaskownik 50mm po usunięciu ścianek bocznych. To będzie potrzebne aby ponownie połączyć dwa powstałe elementy w zamknięty profil skosu. Można wybrać prostszy sposób – gotowy płaskownik, a tamten element wykorzystać do wykonania flansz, kilka będzie potrzebnych. Przecież to auto-laweta z modułów połączonych. Trzeci moduł-skos to jedna belka z podstawami jak w dwóch poprzednich modułach oraz jedna belka bez podstaw z tego samego profilu co inne

Wycinanie, zaginanie elementów połączeniowych jest opłacalne gdy wykonasz kilkanaście z dużego arkusza blachy. Do wykonania sześciu w/w elementów potrzeba 1.6 m/kw blachy.

Czwarty moduł „ogon”, poza ramą samochodu – najłatwiejsze wykonanie – profile docinane poprzecznie na odpowiednie wymiary a następnie łączone przez spawanie szczepne. Konstrukcja jest przykręcana do ramy samochodu w punktach fabrycznych, oraz do modułu trzeciego. Całość jest oparta na stalowym module wzmocnienia haka – który jest wykonany jak fabryczne konstrukcje tego typu.

Jeszcze jedna uwaga, długość czy szerokość zabudowy nie jest głównym czynnikiem wagi.
W następnym artykule opiszę auto-lawetę dłuższą, o mniejszej wadze, dwa razy załamaną dla tego samochodu, ale nowy model od 2017 roku – zmieniono: szerokość, wysokość, długość ramy oraz rozstaw osiowy.

Kilka 3D konstrukcji

Tak wyglądają 4 moduły. Moduł 2 i 3 jest połączony przykręcanym łącznikiem. Odległość pomiędzy tymi modułami 850mm. Panel „lohr” zintegrowany z listwą obwodową ma jednostronne wzmocnienie zewnętrzne. Więc wewnętrzna strona musi być podparta. Kiedyś były w sprzedaży panele wzmocnione również z tej strony.

Poniżej, konstrukcja z panelami w wersji podstawowej do belki 100mm, bez wypełnienia środka

Teraz kolej na konstrukcję poza ramą samochodu. Oparta na wzmocnieniu haka, wykonanego ze stali, wymiary w dalszych plikach.

Sama konstrukcja wygląda tak, oraz konstrukcja miejsce na trapy

Poniżej moduły połączone dokręcanymi łącznikami – wówczas wewnętrzna strona panela jest
podparta na całej długości i jest możliwość oparcia wypełnienia środka.

Konstrukcja kompletna, jak w projekcie, waży 175.840kg oczywiście ze zderzakiem o którym nie pisałem.        W moim wykonaniu waży 4.750kg 180×2100. Do wagi całości jeszcze stalowy moduł haka. 14.00kg
Waga auto-lawety to bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę jej gabaryty 5260×2108
Dokładając 57kg. – 2 trapy wjazdowe L 2270 ….32kg i inne dodatki 25kg ; 2 haki, 2 nadkola, 4 listwy rowerowe, zbiornik na wodę, duża skrzynka , wynik będzie rewelacyjny około  246.84kg.
Wspominałem, że można zredukować wagę o kilka kilogramów jeżeli zastosujesz; na podstawy profil prostokątny 120x50x4 oraz na belkę 80x50x4.

Do wjazdu na platformę wystarczy trap L-2270
Samochody o prześwicie 100mm – rozstaw osi około 2400mm
Samochody o prześwicie 120mm – rozstaw osi około 2800mm
Wysokość haka wg norm EU 380- 440mm.
Wciągarka z liną syntetyczną 20m, waga około 20kg

Do symulacji wjazdu na rampę jest program CAD do projektowania parkingów wielopoziomowych. W nim jest moduł do obliczenia.

POBIERANIE PLIKÓW MONTARZOWYCH

Pliki z wymiarami – konstrukcja 005 – Chcesz pobrać projekty z wymiarami?

Zobacz przykładowy plik z wymiarami

Zapraszam do dyskusji
Poniżej miejsce na Twój komentarz

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Projekt www