Projekt auto-laweta 011 MB 412 VW LT 46

Model 3D auto-lawety na ramę Mercedesa Sprintera 412   VW LT 46  (1996-2006 )   Wersja  MAX  koła bliźniacze  rozstaw  4025mm – zawieszenie na resorach

Od czasu uruchomienia strony www, otrzymałem kilka zapytań o udostępnienie modelu 3D dla tej wersji samochodu. Zdjęcie poniżej, prezentuje model zabudowy. Pomimo upływu lat, ten model jest nadal bardzo atrakcyjny i poszukiwany. Samochody  z dobrze zaprojektowaną zabudową – auto-laweta – osiągają  wysokie ceny sprzedaży.

Zamierzony cel projektu – koszt oraz mała waga konstrukcji auto-lawety przy zachowaniu maksymalnej nośności. Opracowanie modelu 3D nie było “łatwe”. Koncepcja to bardzo dużo zmian, ale wyszło O.K  Nadal są regionalne braki materiałowe i zrealizowanie projektu jest zależne od dostępności profili w  rejonie wykonawcy zabudowy. Cena transportu  materiałów,  może powiększyć ogólny koszt.

Konstrukcja w klasycznej wersji z ramą pośrednią, wykonana z profili stalowych. Na konstrukcji, blacha otworowana z przetłoczeniem –  typ Lohr – stal  lub aluminium. Szerokość blachy 565 mm. Wypełnienie środkowej części zabudowy – blacha ryflowana o szerokości 970 mm. Prezentowany poniżej model  3D  auto-lawety, to konstrukcja posiadająca dodatkowe zaczepy pasów. Zaczepy wzdłuż boków zabudowy. Gabaryty przestrzeni ładunkowej  5365 x 2100 mm,  ładowność 2150 kg dla  dmc 4600 kg.

Najważniejsze wytyczne producenta – minimalna odległość podłogi od ramy pojazdu 140mm. Dla tej wersji pojazdu,  nie przewiduje się montażu dodatkowego zawieszenia wspomagającego tylną oś, co może prowadzić do nadmiernego usztywnienia i przedwczesnego zużycia elementów konstrukcji pojazdu oraz pękanie elementów zabudowy. Zawieszenia pneumatyczne są dostępne w fabrycznych wersjach pojazdów, montowane zamiast  resorów, a nie jako dodatkowe.  Ponadto usztywnione zawieszenie ma fatalny wpływ na prowadzenie pojazdu,  zwłaszcza  przy nierównej  nawierzchni i większych prędkościach.

Wracając do konstrukcji – wykonanie bardzo łatwe – myślę że,  w krótszym czasie  niż opracowanie modelu 3D zabudowy. Konstrukcja auto-lawety, wykonana z profili zamkniętych 80x50x3mm, profili otwartych 50x80x50x3mm oraz kilku innych części. Profil zderzak  z blachy 3mm – do zleconego wygięcia.

Elementy konstrukcji, to cięcie poprzeczne profili na odpowiednie długości, przy użyciu narzędzi, które każdy ma w przydomowym garażu. Łączenie elementów  przez spawanie czepne oraz skręcanie śrubami z nakrętką. Na podłodze blacha stalowa lub aluminiowa, połączona z konstrukcją nitami.

Podłoga ma dwa załamania w celu zmniejszenia kąta najazdu oraz dopasowania odpowiedniej długość zwisu.

Waga konstrukcji 239 kg. + belka za-kabinowa 22 kg. + zderzak 16 kg.  Możliwość wykonania konstrukcji w dwóch wersjach – jako całość z przykręcaną belką  za-kabinową oraz zderzakiem i modułem  “miejsce na trapy”.  Druga wersja z podzieloną konstrukcją na dwie części. Konstrukcja części skośnej przykręcana do konstrukcji na ramie pojazdu oraz przykręcane pozostałe elementy jak w wersji pierwszej. Dodatkowym modułem jest konstrukcja wzmocnienia haka, która jest  przykręcana do ramy pojazdu. Wykonana z profili 60x40x4mm oraz kilku  innych elementów. Waga 26 kg

Auto-laweta w wersji stalowa konstrukcja + aluminiowa blacha podłogi .. ładowność około 2150 kg. Oczywiści uwzględnione dodatkowe wyposażenie:  2 trapy, 2 haki, 2 nadkola, 4 listwy rowerowe,  skrzynka  narzędziowa,  zbiornik na wodę.  Wciągarka z liną syntetyczną – 20 kg,  zamontowanie centralne, na pierwszej  i drugiej belce poprzecznej, przed początkiem podłogi. Kąt  najazdy 8,55 st.

Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji.

Dodaj komentarz

Projekt www