Projekt auto-laweta 011 MB 412 VW LT 46

 

Auto-laweta    Mercedes Sprinter 412    VW LT 46   model  1996-2006                                                         Wersja  MAX     koła bliźniacze  rozstaw  4025mm – zawieszenie na resorach

Od czasu uruchomienia strony www, otrzymałem kilka zapytań o projekt dla tej wersji samochodu. Zdjęcie poniżej, prezentuje model zabudowy – wymiary auto-lawety – widoczne po powiększeniu zdjęcia. Pomimo upływu lat, ten model jest nadal bardzo atrakcyjny i poszukiwany. Samochody  z dobrze zaprojektowaną zabudową – auto-laweta – osiągają  wysokie ceny sprzedaży.                                                                      »Zobacz wymiary oraz wagę«

Kolejny projekt wykonany na zapytanie przesłane przez formularz kontaktowy. Zamierzony cel projektu – koszt oraz mała waga konstrukcji auto-lawety przy zachowaniu maksymalnej nośności. Ten projekt nie był „łatwy” do wykonania, sama koncepcja to bardzo dużo zmian, ale wyszło O.K   Nadal są regionalne braki materiałowe i zrealizowanie projektu jest zależne od dostępności profili w  rejonie wykonawcy zabudowy. Cena transportu  materiałów,  może powiększyć ogólny koszt.

Konstrukcja w klasycznej wersji z ramą pośrednią, wykonana z profili stalowych. Na  konstrukcji, blacha otworowana z przetłoczeniem –  typ Lohr – stal  lub aluminium. Szerokość blachy 565mm. Wypełnienie środkowej części zabudowy – blacha ryflowana o szerokości 970mm    Prezentowany poniżej model  3D    auto-lawety, to konstrukcja posiadająca dodatkowe zaczepy pasów. Zaczepy wzdłuż boków zabudowy. Gabaryty przestrzeni ładunkowej  5365 x 2100 mm,  ładowność netto 2150 kg dla  dmc. 4600 kg.

Najważniejsze wytyczne producenta dotyczące wykonania konstrukcji –  to minimalna odległość podłogi od ramy pojazdu 140mm,  oraz dobór materiału wg. tabeli właściwości, zamieszczonej w zaleceniach –  wysokość, grubości ścianki, sprężystość. Dla tej wersji pojazdu,  nie przewiduje się montażu dodatkowego zawieszenia wspomagającego tylną oś, co może prowadzić do nadmiernego usztywnienia i przedwczesnego zużycia elementów konstrukcji pojazdu oraz pękanie elementów zabudowy. Zawieszenia pneumatyczne są dostępne w fabrycznych wersjach pojazdów, montowane zamiast  resorów, a nie jako dodatkowe.  Ponadto usztywnione  zawieszenie ma fatalny wpływ na prowadzenie pojazdu,  zwłaszcza  przy nierównej  nawierzchni i większych prędkościach.

Wracając do konstrukcji – wykonanie bardzo łatwe – myślę że,  w krótszym czasie  niż opracowanie projektu z zestawieniem części oraz rysunkami montażowymi. Konstrukcja auto-lawety, wykonana z profili zamkniętych 80x50x3mm, profili otwartych 50x80x50x3mm oraz kilku innych części. Profil zderzak  z blachy 3mm – do zleconego wygięcia. Dokładne rysunki wykonawcze kolejnych etapów budowy konstrukcji auto-lawety, do pobrania  na dole strony.

Elementy konstrukcji, to cięcie poprzeczne profili na odpowiednie długości, przy użyciu narzędzi, które każdy ma w przydomowym garażu. Łączenie elementów  przez spawanie szczepne oraz skręcanie śrubami z nakrętką. Na podłodze blacha stalowa lub aluminiowa, połączona z konstrukcją nitami. Długości balach w zestawieniu części –  PDF do pobrania na dole strony.

Odległość ramy pojazdu od gruntu wynosi 725mm + wysokość konstrukcji zabudowy. Podłoga ma dwa załamania w celu zmniejszenia kąta najazdu oraz dopasowania odpowiedniej długość zwisu. Do wjazdu wystarczy trap 2265mm wykonany z blachy 2000mm + 250mm skos + 15mm zaczep. Oczywiście blacha trapów wzmocniona  profilami o wysokości 50-60mm.

Waga konstrukcji 239,02 kg. + belka za-kabinowa 21,91 kg. + zderzak 16,18 kg.  Możliwość wykonania konstrukcji w dwóch wersjach – jako całość z przykręcaną belką  za-kabinową oraz zderzakiem i modułem – miejsce na trapy.  Lub w wersji z podzieloną konstrukcją na dwie części. Konstrukcja części skośnej przykręcana do konstrukcji na ramie pojazdu oraz przykręcane pozostałe elementy jak w wersji pierwszej. Dodatkowym modułem jest konstrukcja wzmocnienia haka, która jest  przykręcana do ramy pojazdu. Wykonana z profili 60x40x4mm oraz kilku  innych elementów. Waga 26,22 kg

Auto-laweta w wersji stalowa konstrukcja  + aluminiowa blacha podłogi =  ładowność netto 2150kg   z uwzględnieniem dodatkowego wyposażenia:  2 trapy, 2 haki, 2 nadkola, 4 listwy rowerowe,  skrzynka  narzędziowa,  zbiornik na wodę.  Wciągarka  z  liną syntetyczną – 20 kg,  zamontowanie centralne, na pierwszej  i drugiej belce poprzecznej, przed początkiem podłogi.  Trapy wjazdowe z aluminium, długość 2265mm,  kąt  najazdy 8,55 st.

Orientacyjny koszt materiałów potrzebnych do wykonania konstrukcji auto-lawety oraz konstrukcji wzmocnienia haka, około 2500 zł. + koszt blach na podłogę ( stal lub aluminium ) + dodatki.

Rysunki wykonawcze, zestawienie materiałów – dostępne dla wszystkich.  Zazwyczaj proszę o kilka fotografii  z postępu prac, ale to nie jest konieczne aby otrzymać projekt – bezpłatnie

Przykładowy rysunek wykonawczy oraz model auto-lawety

 Do pobrania

Chcesz inny projekt auto-lawety, dopasować do swojego samochodu opublikowane projekty, potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień, podpowiedzi  wykonawczych oraz  pomocy w zakupie, wykonaniu podzespołów – proszę o kontakt przez formularz –  z podaniem  nr telefonu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Projekt www