Projekt auto-laweta 011 MB 412 VW LT 46

 

Auto-laweta    Mercedes Sprinter 412    VW LT 46   model  1996-2006   Wersja  MAX  koła bliźniacze  rozstaw  4025mm – zawieszenie na resorach

Od czasu uruchomienia strony www, otrzymałem kilka zapytań o projekt dla tej wersji samochodu. Zdjęcie poniżej, prezentuje model zabudowy – wymiary auto-lawety – widoczne po powiększeniu zdjęcia. Pomimo upływu lat, ten model jest nadal bardzo atrakcyjny i poszukiwany. Samochody  z dobrze zaprojektowaną zabudową – auto-laweta – osiągają  wysokie ceny sprzedaży.                                                                      »Zobacz wymiary oraz wagę«

Kolejny projekt wykonany na zapytanie przesłane przez formularz kontaktowy. Zamierzony cel projektu – koszt oraz mała waga konstrukcji auto-lawety przy zachowaniu maksymalnej nośności. Ten projekt nie był „łatwy” do wykonania, sama koncepcja to bardzo dużo zmian, ale wyszło O.K   Nadal są regionalne braki materiałowe i zrealizowanie projektu jest zależne od dostępności profili w  rejonie wykonawcy zabudowy. Cena transportu  materiałów,  może powiększyć ogólny koszt.

Konstrukcja w klasycznej wersji z ramą pośrednią, wykonana z profili stalowych. Na  konstrukcji, blacha otworowana z przetłoczeniem –  typ Lohr – stal  lub aluminium. Szerokość blachy 565mm. Wypełnienie środkowej części zabudowy – blacha ryflowana o szerokości 970mm    Prezentowany poniżej model  3D    auto-lawety, to konstrukcja posiadająca dodatkowe zaczepy pasów. Zaczepy wzdłuż boków zabudowy. Gabaryty przestrzeni ładunkowej  5365 x 2100 mm,  ładowność netto 2150 kg dla  dmc. 4600 kg.

Najważniejsze wytyczne producenta dotyczące wykonania konstrukcji –  to minimalna odległość podłogi od ramy pojazdu 140mm,  oraz dobór materiału wg. tabeli właściwości, zamieszczonej w zaleceniach –  wysokość, grubości ścianki, sprężystość. Dla tej wersji pojazdu,  nie przewiduje się montażu dodatkowego zawieszenia wspomagającego tylną oś, co może prowadzić do nadmiernego usztywnienia i przedwczesnego zużycia elementów konstrukcji pojazdu oraz pękanie elementów zabudowy. Zawieszenia pneumatyczne są dostępne w fabrycznych wersjach pojazdów, montowane zamiast  resorów, a nie jako dodatkowe.  Ponadto usztywnione  zawieszenie ma fatalny wpływ na prowadzenie pojazdu,  zwłaszcza  przy nierównej  nawierzchni i większych prędkościach.

Wracając do konstrukcji – wykonanie bardzo łatwe – myślę że,  w krótszym czasie  niż opracowanie projektu z zestawieniem części oraz rysunkami montażowymi. Konstrukcja auto-lawety, wykonana z profili zamkniętych 80x50x3mm, profili otwartych 50x80x50x3mm oraz kilku innych części. Profil zderzak  z blachy 3mm – do zleconego wygięcia. Dokładne rysunki wykonawcze kolejnych etapów budowy konstrukcji auto-lawety, do pobrania  na dole strony.

Elementy konstrukcji, to cięcie poprzeczne profili na odpowiednie długości, przy użyciu narzędzi, które każdy ma w przydomowym garażu. Łączenie elementów  przez spawanie szczepne oraz skręcanie śrubami z nakrętką. Na podłodze blacha stalowa lub aluminiowa, połączona z konstrukcją nitami. Długości balach w zestawieniu części –  PDF do pobrania na dole strony.

Odległość ramy pojazdu od gruntu wynosi 725mm + wysokość konstrukcji zabudowy. Podłoga ma dwa załamania w celu zmniejszenia kąta najazdu oraz dopasowania odpowiedniej długość zwisu. Do wjazdu wystarczy trap 2265mm wykonany z blachy 2000mm + 250mm skos + 15mm zaczep. Oczywiście blacha trapów wzmocniona  profilami o wysokości 50-60mm.

Waga konstrukcji 239,02 kg. + belka za-kabinowa 21,91 kg. + zderzak 16,18 kg.  Możliwość wykonania konstrukcji w dwóch wersjach – jako całość z przykręcaną belką  za-kabinową oraz zderzakiem i modułem – miejsce na trapy.  Lub w wersji z podzieloną konstrukcją na dwie części. Konstrukcja części skośnej przykręcana do konstrukcji na ramie pojazdu oraz przykręcane pozostałe elementy jak w wersji pierwszej. Dodatkowym modułem jest konstrukcja wzmocnienia haka, która jest  przykręcana do ramy pojazdu. Wykonana z profili 60x40x4mm oraz kilku  innych elementów. Waga 26,22 kg

Auto-laweta w wersji stalowa konstrukcja  + aluminiowa blacha podłogi =  ładowność netto 2150kg   z uwzględnieniem dodatkowego wyposażenia:  2 trapy, 2 haki, 2 nadkola, 4 listwy rowerowe,  skrzynka  narzędziowa,  zbiornik na wodę.  Wciągarka  z  liną syntetyczną – 20 kg,  zamontowanie centralne, na pierwszej  i drugiej belce poprzecznej, przed początkiem podłogi.  Trapy wjazdowe z aluminium, długość 2265mm,  kąt  najazdy 8,55 st.

Orientacyjny koszt materiałów potrzebnych do wykonania konstrukcji auto-lawety oraz konstrukcji wzmocnienia haka, około 2500 zł. + koszt blach na podłogę ( stal lub aluminium ) + dodatki.

Rysunki wykonawcze, zestawienie materiałów – dostępne dla wszystkich.  Zazwyczaj proszę o kilka fotografii  z postępu prac, ale to nie jest konieczne aby otrzymać projekt – bezpłatnie

Przykładowy rysunek wykonawczy oraz model auto-lawety

Dodano  20.12.2021  w związku z nowymi zaleceniami producenta pojazdu, projekt należy zmodyfikować w niewielkim zakresie. Proszę o przesłanie zapytań przez formulararz kontaktowy, popdając numer telefonu.

 Do pobrania

Chcesz inny projekt auto-lawety, dopasować do swojego samochodu opublikowane projekty, potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień, podpowiedzi  wykonawczych oraz  pomocy w zakupie, wykonaniu podzespołów – proszę o kontakt przez formularz –  z podaniem  nr telefonu oraz zdjęciem samochodu

Zabudowy typu; auto-laweta, to w zasadzie dwie kategorie konstrukcyjne. Pierwsza to zabudowa do przewożenia samochodów na długich trasach + przyczepa. Druga kategoria, to zabudowa dla pomocy drogowej. Różnice pomiędzy zabudowami są bardzo duże. Zabudowa do transportu samochodów na długich trasach … to konstrukcja bez skosu. Płaska podłoga, około 4500 mm, oraz hak umieszczony max. 500 mm za końcem ramy. Wjazd na zabudowę, przez trapy przejazdowe, pomiędzy przyczepą-lawetą, a podłogą zabudowy. Taka konfiguracja pojazdu, to najmniejsza masa i możliwość ciągnięcia przyczepy około 3000 kg. Konstrukcja auto-lawety posiadająca skos jest dedykowana dla pomocy drogowej. Hak zamontowany ponad 700 mm od zakończenia ramy, to możliwość ciągnięcia przyczepy na małych odległościach oraz niewielkiej masie. Wszyscy producenci pojazdów opracowują wytyczne dla wykonawców zabudów. Jeden z działów wytycznych to; wykonanie i miejsce zamontowania konstrukcja haka, „sprzęgu przyczepy”.  Nacisk na hak, to najważniejszy parametr wpływający na bezpieczeństwo jazdy.  W dużym skrócie; jeżeli hak jest zamontowany poprawnie, można ciągnąć przyczepę o masie równej masie pojazdu. Jeżeli oddalimy kulę haka o 200 mm od punktu kontrolnego, masa przyczepy zmniejsza się o 500 kg. Oddalenie kuli haka o 500 mm, to już 1000 kg mniejsza masa przyczepy. Oddalenie o 700 mm, to 1500 kg mniejsza masa przyczepy. Odległość od od punktu kontrolnego, przekraczająca 700 mm, to możliwość zapięcia przyczepy o małej masie i przejazd na niewielkich odcinkach drogi z ograniczoną szybkością.

Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Projekt www