Projekt 015 VOLVO

auto-laweta 015

Projekt auto-lawety na samochód trzy-osiowy DMC 26000 kg.  Volvo FM, rozstaw osi 5600 mm. Samochód do zabudowy waży tylko 7400 kg. Teoretyczna ładowność = 18650 kg – minus waga zabudowy. Auto-laweta na bazie tego pojazdu, to ładowność przekraczająca 16000 kg. Największa ładowność konstrukcyjna dla DMC 26000 kg.  Planując zakup samochodu na którym będzie montowana zabudowa warto sprawdzić wagę pojazdu, to dane ogólnie dostępne. Samochód do zabudowy może ważyć nawet 15000 kg  +  konstrukcja.   Ładowność tylko  ±  8000 kg.

Projekt wykonany na zapytanie.              »Zobacz wymiary oraz wagę«

Auto-laweta z hydraulicznie opuszczaną rampą najazdową z której wysuwane są – hydraulicznie dwa trapy. Długość rampy z wysuniętymi trapami 4665 mm. Zakres pracy -11°  aż do postawienia w pion + 90°…..w przypadku przejazdu na „pusto”.  Możliwość jazdy załadowanym samochodem z poziomą częścią najazdową, w której jest zamontowany zderzak oraz oświetlenie. Taka wersja to długość platformy 9470 mm. Do uruchomienia hydrauliki wystarczy pompa zasiana elektrycznie.

Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać samochody specjalne, określają dopuszczalny zwis konstrukcji – mierzony od tylnej osi zawieszenia. Rama pojazdu została dopasowana  – wg zaleceń określonych w przepisach oraz przez producenta samochodu.                                                                  Konstrukcję można wykonać w dwóch wersjach.  Pierwszą do zakrycia blachą  typ Lohr.  Druga wersja do zakrycia panelami układanymi poprzecznie ( deski wykonane z blachy ). Obydwa  wykonania,  z ramami pośrednimi z ceownika  50x120x50x5. Rama wykonana w konstrukcji drabinkowej,  którą można wykonać również w  dwóch wersjach. Jako całość z wycięciami do zamontowania poprzecznic, lub w odcinkach – łączonych poprzecznicami. Różnica pomiędzy wersjami, to wysokość poprzecznic.

Modele 3D –  ram pośrednich, dwie wersje wykonania  –  pokazane obok siebie.                                       

Wycięcia w ceowniku wykona nawet „amator” – używając przecinarki plazmowej w cenie  580 zł Przecinarka będzie potrzebna do modyfikacji kilku innych profili – w dalszej części konstrukcji. Wycinanie nie musi być precyzyjne – miejsca przecięć do ponownego spawania  „wymiarowego”  po wstawieniu  innych  elementów  konstrukcji.

Link do filmu o przecinarce plazmowej     https://www.youtube.com/watch?v=dOrGC0ym-00

Zabudowa wykonana w całości ze stali.  Konstrukcja na której będzie blacha waży 1890–1950 kg, w zależności od wyboru ramy pośredniej + 650 kg blacha  Druga wersja konstrukcji, do zakrycia  panelami 1680-1720 kg + panele  1150 kg.  Łączna waga tej wersji, większa o około 250 kg.  Orientacyjny koszt netto – samej konstrukcji  6-7 zł  / 1 kg – profili stalowych  +  koszt blach lub paneli.

Modele 3D poniżej, to tylko – dolna część konstrukcji                                                                                 

Materiały na wykonanie konstrukcji pierwszej ( bez blach ) – kosztują więcej o około 1800 zł od  materiałów  konstrukcji drugiej ( 210-230 kg więcej stali ),  ale blacha na podłogę jest tańsza o około 7000 zł od ceny paneli ( konstrukcja druga ).  Pisałem o tych zależnościach na pierwszej stronie wwwkonstrukcja auto-lawety zakryta blachą – zawsze waży mniej i jest  tańsza”.                                           

Prezentowana konstrukcja auto-lawety w pierwszej wersji, zakryta blachą aluminiową 4mm zamiast blachy stalowej będzie trochę droższa – porównywalny koszt do wersji z panelami.  Ale ładowność zwiększy się o dodatkowe 400 kg. ( do około 16500 kg )  Wybierając blachę stalową, nie wolno jej spawać do konstrukcji, a następnie cynkować w całości. Podczas nagrzewania, możliwość wygięcia blachy oraz  konstrukcji przez cieńszy materiał – szybsza rozszerzalność cieplna. Montaż blach po ocynkowaniu konstrukcji – nitowanie.                                                                                                              Nie będę prezentował w całości dalszych, odkrytych  rozwiązań konstrukcyjnych bez zgody zamawiającego projekt. Zleceniodawca projektu, wykonał samodzielnie kilka podobnych zabudów na potrzeby własne. Jest specjalistą od zastosowań hydrauliki w różnych konstrukcjach. Wykonuje przeglądy okresowe oraz remonty instalacji hydraulicznych. Myślę, że mógłby  pomóc wszystkim zainteresowanym w dobraniu hydrauliki oraz podpowiedzieć gdzie kupić podzespoły potrzebne do zbudowania podobnej auto-lawety.  Film z realizacji, a w nim kontakt do wykonawcy wkrótce.

Poniżej konstrukcja zakryta panelami z blachy stalowej  lub aluminiowej. Panele stalowe, można spawać do konstrukcji – przed ocynkowaniem. Panele aluminiowe – nitowanie po ocynkowaniu konstrukcji.                                                                                                                                                   

  Inną opcją zakrycia konstrukcji, jest samonośny panel Lohr – na zdjęciu poniżej – z przetłoczeniem wzdłuż zabudowy.  Panel wykonany z blachy stalowej 2,5 mm, wysokość 45 mm.  Dostępna opcja  z blachy aluminiowej.  Taka wersja  zakrycia podłogi = częściowe zmiany konstrukcji.                                 

Prezentowany projekt auto-lawety jest dostosowany do konkretnej wersji pojazdu. Może być tylko koncepcją do wykonania projektu na  inny samochód.

Chcesz projekt konstrukcji auto-lawety na własny samochód, potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień, podpowiedzi wykonawczych oraz  pomocy w zakupie, wykonaniu podzespołów  –  napisz podając  nr telefonu.

Wszystkie projekty – bezpłatne – ale proszę o dokumentacje zdjęciowa z kolejnych etapów  pracy.

Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Projekt www