Projekt auto-laweta 014 VW T5, T6

Auto-laweta  na ramę  VW T-5,  T-6  rozstaw osi 3400 mm,  model 2003-2019.  Konstrukcja pasuje na każdy samochód,  pomimo zmian konstrukcyjnych ramy w  tym czasie. Ten model VW w wersji fabrycznej jest „pomijany” jako baza do zabudowy z powodu ograniczeń  DMC. Większość samochodów  to DMC 2800,  nieliczne 3000, 3200 DMC. W internecie pojawiają się propozycje wykonania zabudowy na ramie Alko, z jedną lub dwoma osiami.  Taka wersja, to znaczny koszt i jest przeznaczona raczej dla nowych samochodów.

Moja propozycja jest inna. Zabudowa na fabrycznej ramie pojazd, ze zwiększonym rozstawem osi. Rozstaw 3850 mm – wydłużenie ramy o 450 mm.  Taką możliwość dopuszcza producent,  nawet przygotował rozwiązania konstrukcyjne w tym zakresie.  Modyfikacja ramy o taką długość, wykonana według zaleceń,  to 29 kg dodatkowej wagi. Samochód z silnikiem 75 kw oraz 101 kw,  ze zmienionym rozstawem osi waży tylko 1510 kg..Wykonanie prac nie jest skomplikowane, ale wymaga precyzji. Koszt takiej operacji jest niewielki, a rezultat  =  rewelacyjna auto-laweta o ładowności 1400 kg dla DMC 3200,   uwzględniając wagę;  2 trapów aluminiowych, 2 haków, 2 nadkoli, listew rowerowych, skrzynki narzędziowej, zbiornika na wodę, wciągarki oraz blach wypełniających środkową część zabudowy. Taki wynik przekracza ładowność auto-lawet wykonanych na innych samochodach. Ponadto krawędź ramy samochodu  najniżej gruntu – więc bardzo mały kąt najazdu. Przyznam, byłem zaskoczony wynikiem uzyskanej ładowności.    »Zobacz wymiary oraz wagę«

Wracając do konstrukcji – materiał  100%  aluminium. Wymiary przestrzeni ładunkowej, długość  4640 mm x  2080 mm. To wystarczająca  powierzchnia do przewiezienia większości samochodów osobowych oraz  lawety. Długość przedłużenia ramy, dopasowana do handlowych długości blach zakrywających część najazdową, oraz  w celu optymalizacji kosztów.  Do uzyskania  zabudowa – do 4900 mm. Rozstaw osi  3990 mm, przedłużenie ramy 590 mm. Zwiększenie długość ramy o kolejne 140 mm, to 30 kg dodatkowej wagi auta z zabudową.  Ładowność pojazdu będzie trochę mniejsza.

Konstrukcję można wykonać w dwóch wersjach. Pierwsza wersja wykonana z gotowych profili aluminiowych oraz zleconego wygięcia  zderzaka z blachy. Dodatkowo, wycięcie  paneli bocznych belki za-kabinowej. Konstrukcja z ramą pośrednią, wykonana  w wersji drabinkowej, na której układamy poprzecznice.  Wytyczne dotyczące zabudów, opracowane przez  producenta, zalecają wykonanie ramy pośredniej w takiej konstrukcji – podłużnice ramy + łączniki poprzeczne. Dotyczy to wszystkich ram wykonanych z otwartych profili. Drugi sposób,  to wykonanie  ramy z blachy aluminiowej, wygiętej w dwa profile C.   Ta wersja to częściowe wycięcie ceownika do ułożenia poprzecznic wewnątrz, które nie powiększają wysokości konstrukcji.  Model  poniżej,  wykonany w drugiej wersji.

Wysokość konstrukcji 200 mm – wg. zaleceń oraz  aby uniknąć montażu poduszek i  kompresora. Każdy gadżet zamontowany dodatkowo, to zwiększenie ciężaru. Zawsze unikam takich rozwiązań.

W profilach C ramy pośredniej – przed zagięciem – wykonane wszystkie otwory do umieszczenia poprzecznic z gotowych profili aluminiowych o wysokości 80 mm oraz otwory zmniejszające wagę elementów. Końcówki ramy ścięte 7,5 stopnia do połączenia z konstrukcją  „ogona-skos”.  Dalsza część konstrukcji wykonana z gotowych profili aluminiowych, docinanych na odpowiednie odcinki. Cała konstrukcja łączona przez spawanie szczepne.  Blacha podłogi na całej powierzchni – nitowana.

Kompletna zabudowa waży tylko 149,78 kg – w tym 4 blachy otworowane z przetłoczeniem na części najazdowej. Zwiększenie rozstawu osi, dopasowane do handlowych długości blach 2500 mm w części poziomej, oraz 2000 mm w części skośnej auto-lawety. Blachy wypełniające środkową część, o szerokości 1000 mm, dodatkowa waga 34,00 kg. Stalowa konstrukcja wzmocnienia haka 32,25 kg.

Model 3D konstrukcji oraz wzmocnienie końcowej części ramy – poniżej.

 

Rama pojazdu ma wysokość 200 mm do miejsca zamontowania tylnego zawieszenia. Dalsza część  to wysokość 112 mm – wymaga wzmocnienia, do zamontowania dodatkowego obciążenia. Montaż konstrukcji haka wzmacniającą jednocześnie ramę – przez  fabryczne otwory z boku. Konstrukcję należy wykonać i dokręcić do ramy w pierwszej kolejności. Następnie położyć na ramę zabudowę,  dokręcaną przez konsole montażowe. Odwrotna kolejność =  brak możliwości zamocowania haka. Nitowanie blach to końcowy etap, po wykonaniu podłączeń elektrycznych, wymianie metalowych przewodów hamulcowych oraz przedłużeniu regulacji hamulca ręcznego.

Wszystkie wagi wymienione powyżej to suma 216,06 kg ( aluminium + stal ). Waga wyposażenia dodatkowego wymienionego w początkowej części opisu – około 54 kg. Wciągarka  20 kg  z liną syntetyczną,  zamontowana  na stałe w osi pojazdu  na  pierwszej i drugiej poprzecznicy przed początkiem podłogi. Takie rozwiązanie pozwala na krótsze blachy w części najazdowej, co ma wpływ na końcową wagę i mniejszy koszt wykonania. Ogólna waga zabudowy z konstrukcją wzmocnienia haka, wciągarką oraz wyposażeniem dodatkowym –  to tylko 290 kg. Prezentowana konstrukcja, to aktualnie   najlżejsza auto-laweta  < 4900 mm.

Maksymalna ładowność pojazdu z fabryczną ramią + 450 mm                                                                               1400 kg  dla  DMC 3200                                                                                                                                       1200 kg  dla  DMC 3000                                                                                                                                     1000 kg  dla  DMC 2800                                                                                                                                Możliwość zastosowania systemu ( przyczepa pod podwoziem ) – zwiększającego ładowność o 650 kg, w przypadku jazdy „solo”.  Taka wersja, wymaga małych zmian konstrukcji – w tylnej części.

poniżej – system PPP  DMC 750 – waga kpl. – około 80 kg … koła 195-55-10    ładowność  670 kg.  Więcej informacji o systemie w projekcie  nr. 016

Wszystkie wymiary nie podane w opisie oraz wagi elementów –  w plikach do pobrania

Projekt przedłużenia rozstawu osi oraz część rysunków wykonawczych – dostępna dla wszystkich zdecydowanych na wykonanie zabudowy – bezpłatnie,  ale proszę o zdjęcia z kolejnych etapów wykonania zabudowy.  Dalsze rysunki wykonawcze z grafiką  3D  +  zestawienie części,  w trakcie opracowania.

 Do pobrania

Chcesz projekt auto-lawety w pierwszej wersji, potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień, podpowiedzi  wykonawczych oraz  pomocy w zakupie, wykonaniu podzespołów – napisz podając nr telefonu.

Pozdrawiam wszystkich,  zapraszam do dyskusji.

ps.                                                                                                                                                                       projekt, to proces kilku etapowy – w czasie do  4 – 5 tygodni – wykonanie modeli 3D,                     rysunków wykonawczych oraz zestawienie materiałów – zajmuje 70% czasu

  1. dokładna analiza wytycznych producenta pojazdu oraz planowanie konstrukcji
  2. wykonanie projektu rysunkowego wg. analizy
  3. sprawdzenie dostępności materiałów oraz aktualnych cen
  4. sprawdzenie możliwości wykonania podzespołów
  5. wykonanie modeli 3D wszystkich podzespołów
  6. wykonanie kompletnej zabudowy 3D
  7. wygenerowanie grafiki wektorowej modeli 3D
  8. obliczenie nośności oraz ciężaru poszczególnych modułów na podstawie modeli 3D
  9. zestawienie materiałów
  10. wykonanie części opisowej
  11. opublikowanie projektu
  12. opracowanie rysunków wykonawczych dla kolejnych etapów prac – z grafiką 3D

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Projekt www