Projekt 012 MB…VW

Auto-laweta  Mercedes  Sprinter  VW Crafter   kabina podwójna, koło pojedyncze, rozstaw osi 4325,  resory. Dmc 3500 kg.  Zabudowa na samochód w fabrycznej wersji, bez modyfikacji ramy.   Model 3D poniżej  »Zobacz wymiary oraz wagę« 

Kolejny projekt wykonany na zapytania z formularza kontaktowego. Zapytania o podobnej treści otrzymałem od kilku osób, które chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą –  w zakresie pielęgnacji zieleni. Główne wytyczne projektu to możliwość przewiezienia kilku pracowników oraz dostosowanie zabudowy do załadunku sprzętu o niskim prześwicie i wąskim rozstawie kół. Drugim założeniem, jest odpowiednia długość podłogi, aby zmieściła się na niej  większość popularnych samochodów oraz możliwość podpięcia przyczepy.  Kilka osób wykonało częściowo  własny projekt konstrukcji, ale……coś wyszło nie tak.   Moja propozycja zabudowy podobna jest do wcześniej opublikowanych projektów w wersji klasycznej z ramą pośrednią, ale dostosowana do ww. założeń. Zmiany to; mały kąt najazdu,  powierzchnia podłogi zakryta w całości, możliwość oparcia trapów na całej szerokości zabudowy. Oczywiście projekt o małym budżecie oraz z dostępnych materiałów.

Podobne konstrukcje prezentowane w internecie, to w większości wysuwane trapy wzdłuż pola najazdu, bez możliwości zmiany miejsca oparcia. W moich projektach, miejsce na trapy  to zawsze środek zabudowy. Tym razem jest zasłonięty uchylaną blachą aluminiową. Taka wersja pozwala na  możliwość wjazdu każdym rozstawem kół oraz wsunięcie najazdów po załadunku każdego pojazdu. Oparcie trapów na całej szerokości auto-lawety,  na wzmocnionym zderzaku. Moduł “miejsce na trapy” – do szerokości 360 mm.

Konstrukcja auto-lawety, zbudowana na ramie pośredniej wykonanej z dwóch ceowników o ściance 4mm, połączonych trzema łącznikami poprzecznymi. Wysokość ramy 120mm, poprzecznice na ramie 80mm. Ugięcie zawieszenia przy maksymalnych obciążeniach 145 mm + grubość nadkoli + nacisk na hak. Wysokość konstrukcji 200 mm to optymalny wymiar, aby uniknąć montażu poduszek i kompresora. Zabudowę można wykonać w dwóch wersjach, jako całość lub składającą się z dwóch części, jak w opisie poprzedniego projektu  nr 011.

Materiał konstrukcji to stal, na niej podłoga z blachy aluminiowej z otworami i przetłoczeniem. Podparcie blachy z zewnętrznej strony na ceowniku w którym można umieścić dodatkowe zaczepy pasów oraz oświetlenie. Wewnętrzna strona blachy podłogi podparta na całej długości. Kątownik odwrócony podpierający blachy jest również podparciem dla lekkiego wypełnienia środkowej części o szerokości 940mm. Załamanie podłogi 8 stopni, jeszcze na ramie samochodu, wymiary widoczne na modelu prezentowanym w początkowej części opisu. Blacha połączona z konstrukcją stalowymi nitami. Waga blach aluminiowych na części najazdowej, szerokość  2 x  580 mm = 47,90 kg. Blacha aluminiowa wypełniająca środek, około 40,00 kg. Długości balach w zestawieniu części –  PDF do pobrania na dole strony.

Dodatkową konstrukcją wykonaną ze stali o grubszej ściance,  jest wzmocnienie haka.  Konstrukcja przykręcana do ramy pojazdu w miejscach fabrycznych. Waga modułu = 27,88 kg. Na niej oparty moduł “miejsce na trapy”

Zderzak jak zawsze przykręcany – do wsporników konstrukcji w kilku miejscach oraz w środkowej części – do konstrukcji wzmocnienia haka. Wykonanie – zlecone wygięcie blachy 3mm w profil  z zagięciem. Konstrukcja belki za-kabinowej wykonana w wersji przykręcanej, w niej jeden profil C  niedostępny w sprzedaży – do zleconego wygięcia z blachy 3 mm.

Moduł wzmocnienia haka wykonany w podobny sposób jak w projekcie prezentowanym wcześniej. Na  tym module postawiony jest skos, przykręcony dołem do ramy pojazdy, górą połączony z konstrukcją  przez spawanie szczepne oraz śrubowe z konsolami montażowymi.

Wykonanie konstrukcji zabudowy bardzo łatwe, cięcie poprzeczne profili na odpowiednie długości, narzędziami, które każdy ma w przydomowym garażu. Łączenie elementów przez spawanie oraz skręcanie śrubami z nakrętką.

Waga głównej konstrukcji stalowej 200,04 kg. Do tej wagi trzeba doliczyć 18,08 kg –  wagę belki za-kabinowej,  zderzaka 16,180 kg,  oraz modułu – miejsce na trapy 14,60 kg. Te elementy można wykonać z aluminium. Różnica wagi elementów stal / aluminium  =  waga dwóch trapów z aluGabaryty przestrzeni ładunkowej  4660 x 2100 mm,  ładowność netto 1300 kg dla  dmc. 3500 kg.  W ogólnej wadze uwzględniłem dodatkowe wyposażenie: 2 trapy, 2 haki, 2 nadkola,  listwy rowerowe,  skrzynka  narzędziowa,  zbiornik na wodę.  Wciągarka  z  liną syntetyczną – 20 kg,  zamontowana centralne na pierwszej  i drugiej belce poprzecznej,  przed początkiem podłogi. Trapy wjazdowe, długość 2500 mm,  kąt  najazdu  8 st.

Szacunkowy koszt materiałów na wykonanie zabudowy = 5,500 zł.  Konstrukcja wykonana ze stali = 2500 zł, pozostała suma to blacha aluminiowa podłogi oraz wypełnienie środka.

Rysunki wykonawcze kolejnych etapów budowy konstrukcji auto-lawety – wkrótce.

 Do pobrania

Chcesz inny projekt auto-lawety, dopasować do swojego samochodu opublikowane projekty, potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień, podpowiedzi  wykonawczych oraz  pomocy w zakupie, wykonaniu podzespołów – proszę o kontakt przez formularz –  z podaniem  nr telefonu.

 

Pozdrawiam wszystkich,  zapraszam do dyskusji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Projekt www