Projekt auto-laweta 008 Fiat Ducato

Konstrukcja auto-lawety wykonana ze stali – ile naprawdę waży?
Wybór ramy z kabiną nie jest łatwy, jeżeli chcesz uzyskać odpowiednią ładowność pojazdu.

Do prezentacji konstrukcji auto-lawety wybrałem ramę FIAT DUCATO model od 2016.
Zakończenie ramy 860mm od osi tylnego zawieszenia, rozstaw 4035mm. Waga samochodu, tej wersji jest najmniejsza a długość ramy najbardziej odpowiednia do budowy auto-lawety.

Producenci samochodów, każdej marki, opracowali wytyczne dla wykonawców zabudów.
W wytycznych podano metody wykonania konstrukcji oraz zakres modyfikacji ramy pojazdu. Określono sposób montażu konstrukcji oraz zalecono stosowanie odpowiednich profili do ich budowy. Grubość profili może być taka jak rama pojazdu, ale wysokość jest ściśle określona. Główne czynniki, które mają wpływ na rodzaj konstrukcji dla danej marki, to: zakres pracy zawieszenia, odkształcenia opon, miejsce umieszczenia – sposób zamocowania ładunku, siły przenoszone na konstrukcje podczas hamowania – przy pokonywania zakrętów. Bardzo istotna jest odległość pomiędzy podłużnicami ramy zasadniczej. Wykonanie auto-lawety może być bardzo łatwe lub bardzo pracochłonne. Nie występuje wyraźny podział na samochody nadające się do danego typu zabudowy, czy przeciwnie.

Konstrukcja wykonana wg zaleceń, powinna mieć minimum 200mm wysokości licząc od ramy
pojazdu do dolnej części podłogi. Najlepiej jeżeli jest wykonana z profili o zamkniętym przekroju.
Jeżeli stosujemy otwarte profile, należy je wzmocnić w rejonie przykręcania do ramy pojazdu lub
stosować łączniki poprzeczne jak w ramie zasadniczej. To warunek konieczny z uwagi na trwałość konstrukcji w perspektywie długoletniego użytkowania pojazdu. Również belki nośne-poprzeczne, wykonane z otwartych ceowników, teowników, należy wzmocnić w obrębie połączeń.

Wybór samochodu,
jednym z czynników jest budowa ramy zasadniczej oraz jej rozstaw. To decyduje z jakich materiałów zbudujemy konstrukcję i ile będzie ważyła? Przekroje ram są różne, miejsca zamontowania uchwytów do przykręcenia zabudów też są różne. Większość ram samochodów dostawczych, to dwa ceowniki połączone ze sobą. Czasami jest inaczej, konstrukcja przejęta z samochodu ciężarowego, wysoki ceownik o wąskim rozstawie podłużnic, do ewentualnego montażu kół bliźniaczych.

Konstrukcja auto-lawety,
Fiat Ducato, to rama o najszerszym rozstawie podłużnic, resory bezpośrednio pod ramą pojazdu.
Takiego rozwiązania nie znajdziemy w innych pojazdach . Minusem jest umieszczenie uchwytów montażowych, co znacząco ogranicza swobodę w opracowaniu konstrukcji, „koniecznością” jest zaprojektowanie auto-lawety z ramą pośrednią. Można powiedzieć, idealne podwozie do deski aluminiowej układanej poprzecznie. Po przemyśleniach, doszedłem do wniosku – można również wykonać na tej ramie zabudowę modułową do samodzielnego montażu. Jest to konstrukcja trochę inna od dotychczasowych projektów. Podstawowe elementy to: dwa moduły na ramie pojazdu oraz trzeci poza ramą – ogon. Czwartym modułem, jest konstrukcja za-kabinowa. Gabaryty modułów oraz ich ciężar = możliwość przewiezienia konstrukcji do ocynkowania, najmniejszą przyczepką. Największy moduł, to szerokość zabudowy 2100 x 1375mm około 53 kg. Konstrukcja do wykonania w jeden dzień; cięcie, spawanie, postawienie na ramie oraz dokręcenie 4 modułów.
W drugim dniu, tylko przykręcenie blach, zderzaka i elektryka. To projekt dla wszystkich, gdy nie ma w pobliżu, dobrego spawacza konstrukcji aluminiowych. Do wykonania zabudowy podstawowe narzędzia , które każdy ma w przydomowym garażu

Opis wykonania zabudowy modułowej auto-lawety.
Bardzo łatwe wykonanie konstrukcji, tylko cięcie poprzeczne profili prostokątnych na odpowiednie
wymiary oraz kilka zleconych zagięć elementów z blachy. Należy pamiętać, że każda konstrukcja ma styk z ramą tylko w miejscach montażowych. W tym przypadku, gniazda montażowe 8mm ponad ramą zasadniczą. Pierwsza czynność, to pocięcie profili zamkniętych 100x50x2,5mm na odcinki – częściowych ram pośrednich – jak długości modułów. Połączenie z ramą dwustronne. Elementy połączeniowe – wykonane jako wsporniki poprzeczne – sposób wykonania widoczny na modelu 3D – poniżej.

Moduł pierwszy, długość 1375mm, na tej długości 3 belki poprzeczne o przekroju 80x50x3mm. Waga modułu 53,650kg. Drugi moduł – długość 1130mm i dwie belki poprzeczne. Waga 39,040kg.
Odległość pomiędzy modułami 1 – 2 = 750mm. Moduł trzeci „ogon” poza ramą pojazdu – długość 1300mm – waga 53,150kg. Czwarty moduł za-kabinowy, to 20,50kg. W tym module jest ceownik niedostępny w sprzedaży 50x100x50x2,5mm. Należy zlecić wykonanie, pierwszy- górny L 2120 w nim skosy obustronne, drugi L1200. Ten ceownik to jedna z podstaw wciągarki. Cztery moduły wykonane ze stali o minimalnych przekrojach, to 165,340kg. Do tej wagi trzeba dodać 23,780kg. Tyle waży stalowy moduł wzmocnienia haka. Cała konstrukcja wykonana ze stali = 189,120 kg.

Na tej wadze proponuje zakończyć wyroby stalowe i zamontować zderzak wykonany z aluminium. Zderzak do zleconego wygięcia z blachy, waga 4,75kg. – projekt, wymiary w plikach do pobrania.
Na konstrukcję stalową, panele aluminiowe o szerokości 525mm zintegrowane z listwą obwodową. Panel R683  4 rzędy otworów, 1mb = 6,300kg. Potrzebna długość 2×3000 mm + 2x 1780mm = 60,230 kg
Waga konstrukcji stalowo-aluminiowej – około 259,350kg.

Wymiary auto-lawety 4830 x 2108mm, do wjazdu na platformę trap 2250mm, wykonanie jak w poprzednich projektach.

W przypadku wykonania całej konstrukcji ze stali …..panele ważą 134,00kg, zderzak 16,56kg
Stalowa wersja zabudowy, bez dodatków = 339,350kg. Teraz widać różnicę 85,58kg mniej, tylko panele i zderzak Oczywiście stal jest 3 razy tańsza od aluminium, więc konstrukcja stalowa + stalowe panele, to koszt do 2500zł. Wersja – stalowa konstrukcja + aluminiowe panele oraz zderzak – koszt około 3600zł.

Ile naprawdę waży konstrukcja auto-lawety ze stali?    wykonana według zaleceń

Fiat Ducato – rama do zabudowy waży 1735kg – przygotowana do pracy.
Ładowność po zabudowie stalowo-aluminiowej – brutto – około 1550kg
W końcowej masie pojazdu uwzględniłem dodatkowe wyposażenie: 2 trapy, 2 nadkola, 2 haki, listwy rowerowe, skrzynkę oraz zbiornik na wodę. Ładowność można zwiększyć, wykonując całą konstrukcje z aluminium. Waga wciągarki z liną syntetyczną około 20kg. Zamontowanie stałe w osi pojazdu na pierwszej i drugiej belce poprzecznej. Odległość pomiędzy  belkami dopasowana do gabarytów popularnych wciągarek – dodatkowa blacha podstawy –  zbędna.

Wykonanie ze stali czy aluminium to ten sam projekt. Różnica to tylko wewnętrzny przekrój profili
i oczywiści waga końcowa auto-lawety.  Rysunek poniżej – powiększpobierz


Pliki z projektem, zestawienie części do pobrania na zapytanie. POBRANIE

Chcesz inny projekt auto-lawety, dopasować do swojego samochodu opublikowane projekty, potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień, podpowiedzi  wykonawczych oraz  pomocy w zakupie, wykonaniu podzespołów – proszę o kontakt przez formularz –  z podaniem  nr telefonu.

Pozdrawiam wszystkich
Zapraszam do dyskusji.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Projekt www