Projekt auto-laweta 009 Renault Opel

RENAULT, OPEL auto-laweta modułowa w wersji… stalowa konstrukcja + aluminiowe panele.
Zakończenie ramy 840mm od osi tylnego zawieszenia, rozstaw kół 4078mm. Waga samochodu, tej wersji jest najmniejsza a długość ramy najbardziej odpowiednia do osiągnięcia największej ładowności pojazdu. Konstrukcja – jedna z łatwiejszych do wykonania.

Jak zwykle, producent samochodu, opracował wytyczne w których określił sposób wykonania konstrukcji oraz zalecił stosowanie profili o odpowiednich wymiarach. Konstrukcja wykonana wg zaleceń, powinna mieć minimum 200mm wysokości – licząc od ramy pojazdu do dolnej części podłogi, aby montaż poduszek pneumatycznych nie był konieczny.

Rama pojazdu
Minusem jest rozmieszczenie punktów montażowych na ramie pojazdu. Niekorzystne w przypadku postawienia belek poprzecznych  bezpośrednio nad punktami montażowymi, z zachowaniem odpowiedniej odległości pomiędzy mini. Zaczynając od kabiny pojazdu, pierwszy moduł można postawić na punktach fabrycznych, ale wciągarka będzie umieszczona na krótkiej ramie pośredniej pomiędzy kabiną a początkiem podłogi zabudowy. To w sumie lepsze rozwiązanie – mniejsza, ogólna waga konstrukcji. W większości auto-lawet nie można dojechać transportowanym samochodem do końca zabudowy z powodu wysokości wciągarki. Do wykonania zabudowy, konieczny demontaż fabrycznej konstrukcji zderzaka ze wzmocnieniem.


Moduły
Wszystkie belki oraz podstawy, w każdym module, są identyczne. Belka zespolona z dwoma podstawami jest symetryczna. Można umieścić belkę w dowolnym module. Łączniki belek, to ceownik 40x200x40x3mm – niedostępny w sprzedaży.  Należy zlecić wygięcie z blachy o długości dopasowanej do modułu  1  oraz  2.     W łącznikach można wykonać otwory w celu zmniejszenia wagi. Pierwszy moduł wykonany z profili stalowych, długość 790mm + 120mm rama pośrednia. Podstawy belek – jako elementy połączeniowe z ramą pojazdu. Waga modułu 39,00kg.


Wykonanie drugiego modułu, prawie identyczne jak pierwszy moduł, długość 715mm + 145mm  rama pośrednia z elementami połączeniowymi. Waga 39,19kg. Takie rozwiązanie pozwala na zachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy belkami poprzecznymi na całej długości ramy, oraz pozwala na bezkolizyjny montaż nadkoli. Moduł trzeci – kończący poziomą zabudowę, jest najmniejszy – jedna belka         z wysuniętymi podparciami oraz pośrednią ramą na której opieramy moduł skos-ogon. Długość 460mm, waga 19,27kg.

Skos – ogon
Moduł skosu jest przykręcany do modułu trzeciego, załamanie podłogi jeszcze na ramie pojazdu.
Skos postawiony na konstrukcji stalowego wzmocnienia haka i przykręcony do niej w kilku miejscach oraz dodatkowo do ramy samochodu. Długość modułu- skos 1320mm, waga 64,53kg Wszystkie połączenia z profilami zamkniętymi, należy wykonać łącznikami „holo-bolt”.


Wzmocnienia haka
Konstrukcja wykonana ze stali. Waga 22,80kg. Producent samochodu przygotował projekt modułu haka w klasycznym wykonaniu, oraz umieścił w ramie otwory montażowe z gwintem. Otwory z boku i pod spodem ramy. W tej sytuacji dopasowanie odpowiedniego modułu dla auto-lawety, było nieskomplikowane.


Moduł za-kabinowy
Ta konstrukcja postawiona na krótkiej ramie pośredniej, połączonej z modułem pierwszym. Panele boczne przykręcane do listwy obwodowej, zespolonej z blachą „lohr”.  Belka poprzeczna C, pomiędzy wspornikami, to jedno z oparć wciągarki. Drugie oparcie wciągarki, to pierwsza belka modułu pierwszego. Odległość pomiędzy belkami dopasowana do większości popularnych wciągarek. Dodatkowa blacha podstawy – zbędna. Waga modułu 20,28kg.
Cała konstrukcja auto-lawety wykonana w wersji stalowej, to 182,27kg + stalowy moduł haka.


Zderzak
Model wykonawczy jak w poprzednich projektach. h 170 x 2100 z panelami bocznymi wewnątrz.
Materiał – aluminium, waga 4,75kg. Różnica wagi w wersji stalowej +12 kg.

Miejsce na trapy
Nie będę pisał obszernie, wykonanie jak w poprzednich projektach. To ceownik 50x50x2mm. Sztanga 6000mm rozcięta na 4 części, połączona na końcu płaskownikiem i oparta na poprzeczce
położonej na konstrukcji wzmocnienia haka. Długość 1500mm, trap 2270mm nie musi być podparty na całej długości. Tu gdzie się da, trzeba redukować wagę całej zabudowy.


Panele
Wykonane z aluminiom 4mm. Panel R679 o szerokości 545mm zintegrowany z listwą obwodową. Cztery rzędy otworów poziomo oraz pięć bocznych na każdym metrze. Potrzebne długości 2 x 3000mm + 2 x 1720mm. Łączna waga paneli 59,47kg ( 1mb = 6,300 kg )
Panel zintegrowany z listwą obwodową ma jednostronne wzmocnienie zewnętrzne i nie trzeba dodatkowego podparcia z tej strony. Strona wewnętrzna nie jest wzmacniana, zalecam wykonanie łączników pomiędzy modułami 1 – 2 oraz 2 – 3, które będą podparciem wewnętrznej strony. Łączniki to tylko 5kg dodatkowej wagi, a mogą być również podparciem dla lekkiego wypełnienia środkowej części auto-lawety.


Konstrukcja auto-lawety,
To projekt dla wszystkich, gdy nie ma w pobliżu, dobrego spawacza konstrukcji aluminiowych. Do wykonania zabudowy podstawowe narzędzia , które każdy ma w przydomowym garażu Projekt auto-lawety, bardzo łatwy do wykonania. Tylko cięcie poprzeczne profili na odpowiednie wymiary, oraz kilka zleconych zagięć blachy – w przypadku braku gotowego profilu w hurtowniach. Model konstrukcji wykonany na styk. Wszystkie wymiary, w miejscu połączeń spawania szczepnego, należy zmniejszyć o szczelinę, wg własnej koncepcji. Połączenie konstrukcji z ramą – dwustronne.
Elementy połączeniowe widoczne na przedstawionych modelach 3D. Podstawy belek również jako elementy połączeniowe z ramą pojazdu.


Wymiary auto-lawety 4820 x 2108mm, do wjazdu na platformę trapy aluminiowe L 2270mm, wykonanie jak w poprzednich projektach.

W przypadku wykonania całej konstrukcji ze stali …..panele ważą 132,160kg, zderzak 16,560kg
Stalowa wersja zabudowy, bez dodatków = 353,790kg. Różnica 84,69kg mniej, tylko panele oraz zderzak wykonany z aluminium. Oczywiście stal jest 3 razy tańsza od aluminium, więc konstrukcja stalowa, to koszt do 2500zł. Wersja stalowo-aluminiowa koszt około 3700zł.

Renault Master – rama do zabudowy waży 1765 kg
Ładowność po zabudowie stalowo-aluminiowej – brutto – około 1450 kg
W końcowej masie pojazdu uwzględniłem dodatkowe wyposażenie: 2 trapy, 2 nadkola, 2 haki, listwy rowerowe, skrzynkę oraz zbiornik na wodę. Ładowność można zwiększyć, wykonując całą konstrukcje auto-lawety, z aluminium. Ładowność większa minimum 100 kg.
Waga wciągarki z liną syntetyczną około 20kg. Zamontowanie stałe w osi pojazdu.

Wykonanie ze stali czy aluminium to ten sam projekt. Różnica to tylko wewnętrzny przekrój profili
i oczywiści waga końcowa auto-lawety.

Pliki z projektem, zestawienie części  Pobieranie

Pozdrawiam wszystkich
Zapraszam do dyskusji.

Jeżeli chcesz dopasować opublikowane projekty do swojego samochodu, proszę o kontakt.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Projekt www