Projekt auto-laweta 009 Renault Opel

RENAULT, OPEL auto-laweta modułowa w wersji… stalowa konstrukcja + aluminiowe panele.
Zakończenie ramy 840mm od osi tylnego zawieszenia, rozstaw kół 4078mm. Waga samochodu, tej wersji jest najmniejsza a długość ramy najbardziej odpowiednia do osiągnięcia największej ładowności pojazdu. Konstrukcja – jedna z łatwiejszych do wykonania.

Jak zwykle, producent samochodu, opracował wytyczne w których określił sposób wykonania konstrukcji oraz zalecił stosowanie profili o odpowiednich wymiarach. Konstrukcja wykonana wg zaleceń, powinna mieć minimum 200mm wysokości – licząc od ramy pojazdu do dolnej części podłogi, aby montaż poduszek pneumatycznych nie był konieczny.

Rama pojazdu
Minusem jest rozmieszczenie punktów montażowych na ramie pojazdu. Niekorzystne w przypadku postawienia belek poprzecznych  bezpośrednio nad punktami montażowymi, z zachowaniem odpowiedniej odległości pomiędzy mini. Zaczynając od kabiny pojazdu, pierwszy moduł można postawić na punktach fabrycznych, ale wciągarka będzie umieszczona na krótkiej ramie pośredniej pomiędzy kabiną a początkiem podłogi zabudowy. To w sumie lepsze rozwiązanie – mniejsza, ogólna waga konstrukcji. W większości auto-lawet nie można dojechać transportowanym samochodem do końca zabudowy z powodu wysokości wciągarki. Do wykonania zabudowy, konieczny demontaż fabrycznej konstrukcji zderzaka ze wzmocnieniem.


Moduły
Wszystkie belki oraz podstawy, w każdym module, są identyczne. Belka zespolona z dwoma podstawami jest symetryczna. Można umieścić belkę w dowolnym module. Łączniki belek, to ceownik 40x200x40x3mm – niedostępny w sprzedaży.  Należy zlecić wygięcie z blachy o długości dopasowanej do modułu  1  oraz  2.     W łącznikach można wykonać otwory w celu zmniejszenia wagi. Pierwszy moduł wykonany z profili stalowych, długość 790mm + 120mm rama pośrednia. Podstawy belek – jako elementy połączeniowe z ramą pojazdu. Waga modułu 39,00kg.


Wykonanie drugiego modułu, prawie identyczne jak pierwszy moduł, długość 715mm + 145mm  rama pośrednia z elementami połączeniowymi. Waga 39,19kg. Takie rozwiązanie pozwala na zachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy belkami poprzecznymi na całej długości ramy, oraz pozwala na bezkolizyjny montaż nadkoli. Moduł trzeci – kończący poziomą zabudowę, jest najmniejszy – jedna belka         z wysuniętymi podparciami oraz pośrednią ramą na której opieramy moduł skos-ogon. Długość 460mm, waga 19,27kg.

Skos – ogon
Moduł skosu jest przykręcany do modułu trzeciego, załamanie podłogi jeszcze na ramie pojazdu.
Skos postawiony na konstrukcji stalowego wzmocnienia haka i przykręcony do niej w kilku miejscach oraz dodatkowo do ramy samochodu. Długość modułu- skos 1320mm, waga 64,53kg Wszystkie połączenia z profilami zamkniętymi, należy wykonać łącznikami „holo-bolt”.


Wzmocnienia haka
Konstrukcja wykonana ze stali. Waga 22,80kg. Producent samochodu przygotował projekt modułu haka w klasycznym wykonaniu, oraz umieścił w ramie otwory montażowe z gwintem. Otwory z boku i pod spodem ramy. W tej sytuacji dopasowanie odpowiedniego modułu dla auto-lawety, było nieskomplikowane.


Moduł za-kabinowy
Ta konstrukcja postawiona na krótkiej ramie pośredniej, połączonej z modułem pierwszym. Panele boczne przykręcane do listwy obwodowej, zespolonej z blachą „lohr”.  Belka poprzeczna C, pomiędzy wspornikami, to jedno z oparć wciągarki. Drugie oparcie wciągarki, to pierwsza belka modułu pierwszego. Odległość pomiędzy belkami dopasowana do większości popularnych wciągarek. Dodatkowa blacha podstawy – zbędna. Waga modułu 20,28kg.
Cała konstrukcja auto-lawety wykonana w wersji stalowej, to 182,27kg + stalowy moduł haka.


Zderzak
Model wykonawczy jak w poprzednich projektach. h 170 x 2100 z panelami bocznymi wewnątrz.
Materiał – aluminium, waga 4,75kg. Różnica wagi w wersji stalowej +12 kg.

Miejsce na trapy
Nie będę pisał obszernie, wykonanie jak w poprzednich projektach. To ceownik 50x50x2mm. Sztanga 6000mm rozcięta na 4 części, połączona na końcu płaskownikiem i oparta na poprzeczce
położonej na konstrukcji wzmocnienia haka. Długość 1500mm, trap 2270mm nie musi być podparty na całej długości. Tu gdzie się da, trzeba redukować wagę całej zabudowy.


Panele
Wykonane z aluminiom 4mm. Panel R679 o szerokości 545mm zintegrowany z listwą obwodową. Cztery rzędy otworów poziomo oraz pięć bocznych na każdym metrze. Potrzebne długości 2 x 3000mm + 2 x 1720mm. Łączna waga paneli 59,47kg ( 1mb = 6,300 kg )
Panel zintegrowany z listwą obwodową ma jednostronne wzmocnienie zewnętrzne i nie trzeba dodatkowego podparcia z tej strony. Strona wewnętrzna nie jest wzmacniana, zalecam wykonanie łączników pomiędzy modułami 1 – 2 oraz 2 – 3, które będą podparciem wewnętrznej strony. Łączniki to tylko 5kg dodatkowej wagi, a mogą być również podparciem dla lekkiego wypełnienia środkowej części auto-lawety.


Konstrukcja auto-lawety,
To projekt dla wszystkich, gdy nie ma w pobliżu, dobrego spawacza konstrukcji aluminiowych. Do wykonania zabudowy podstawowe narzędzia , które każdy ma w przydomowym garażu Projekt auto-lawety, bardzo łatwy do wykonania. Tylko cięcie poprzeczne profili na odpowiednie wymiary, oraz kilka zleconych zagięć blachy – w przypadku braku gotowego profilu w hurtowniach. Model konstrukcji wykonany na styk. Wszystkie wymiary, w miejscu połączeń spawania szczepnego, należy zmniejszyć o szczelinę, wg własnej koncepcji. Połączenie konstrukcji z ramą – dwustronne.
Elementy połączeniowe widoczne na przedstawionych modelach 3D. Podstawy belek również jako elementy połączeniowe z ramą pojazdu.


Wymiary auto-lawety 4820 x 2108mm, do wjazdu na platformę trapy aluminiowe L 2270mm, wykonanie jak w poprzednich projektach.

W przypadku wykonania całej konstrukcji ze stali …..panele ważą 132,160kg, zderzak 16,560kg
Stalowa wersja zabudowy, bez dodatków = 353,790kg. Różnica 84,69kg mniej, tylko panele oraz zderzak wykonany z aluminium. Oczywiście stal jest 3 razy tańsza od aluminium, więc konstrukcja stalowa, to koszt do 2500zł. Wersja stalowo-aluminiowa koszt około 3700zł.

Renault Master – rama do zabudowy waży 1765 kg
Ładowność po zabudowie stalowo-aluminiowej – brutto – około 1450 kg
W końcowej masie pojazdu uwzględniłem dodatkowe wyposażenie: 2 trapy, 2 nadkola, 2 haki, listwy rowerowe, skrzynkę oraz zbiornik na wodę. Ładowność można zwiększyć, wykonując całą konstrukcje auto-lawety, z aluminium. Ładowność większa minimum 100 kg.
Waga wciągarki z liną syntetyczną około 20kg. Zamontowanie stałe w osi pojazdu.

Wykonanie ze stali czy aluminium to ten sam projekt. Różnica to tylko wewnętrzny przekrój profili
i oczywiści waga końcowa auto-lawety.

Pliki z projektem, zestawienie części  Pobieranie

Zabudowy typu; auto-laweta, to w zasadzie dwie kategorie konstrukcyjne. Pierwsza to zabudowa do przewożenia samochodów na długich trasach + przyczepa. Druga kategoria, to zabudowa dla pomocy drogowej. Różnice pomiędzy zabudowami są bardzo duże. Zabudowa do transportu samochodów na długich trasach … to konstrukcja bez skosu. Płaska podłoga, około 4500 mm, oraz hak umieszczony max. 500 mm za końcem ramy. Wjazd na zabudowę, przez trapy przejazdowe, pomiędzy przyczepą-lawetą, a podłogą zabudowy. Taka konfiguracja pojazdu, to najmniejsza masa i możliwość ciągnięcia przyczepy około 3000 kg. Konstrukcja auto-lawety posiadająca skos jest dedykowana dla pomocy drogowej. Hak zamontowany ponad 700 mm od zakończenia ramy, to możliwość ciągnięcia przyczepy na małych odległościach oraz niewielkiej masie. Wszyscy producenci pojazdów opracowują wytyczne dla wykonawców zabudów. Jeden z działów wytycznych to; wykonanie i miejsce zamontowania konstrukcja haka, „sprzęgu przyczepy”.  Nacisk na hak, to najważniejszy parametr wpływający na bezpieczeństwo jazdy.  W dużym skrócie; jeżeli hak jest zamontowany poprawnie, można ciągnąć przyczepę o masie równej masie pojazdu. Jeżeli oddalimy kulę haka o 200 mm od punktu kontrolnego, masa przyczepy zmniejsza się o 500 kg. Oddalenie kuli haka o 500 mm, to już 1000 kg mniejsza masa przyczepy. Oddalenie o 700 mm, to 1500 kg mniejsza masa przyczepy. Odległość od od punktu kontrolnego, przekraczająca 700 mm, to możliwość zapięcia przyczepy o małej masie i przejazd na niewielkich odcinkach drogi z ograniczoną szybkością.

Jeżeli chcesz dopasować opublikowane projekty do swojego samochodu lub chcesz inny projekt … napisz podając nr. telefonu oraz dołącz zdjęcie pojazdu.

Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Projekt www