Projekt auto-laweta 010 Fiat Ducato Max.

FIAT DUCATO MAX  model 2011 – 2016

Zakończenie ramy 1125mm od osi  tylnego zawieszenia,  rozstaw kół 4035mm.      dostępny nowy projekt  017 

Konstrukcja  auto-lawety w wersji  klasycznej, z ramą pośrednią. Na konstrukcji blacha otworowana z przetłoczeniem – stal lub aluminium. Projekt wykonany – na zapytanie przesłane  z formularza kontaktowego.

Otrzymałem wiele zapytań dotyczących samodzielnego wykonania zabudowy typ: auto-laweta.

Większość zapytań, to zmiany w projekcie w zakresie wykonania zabudowy ze stali zamiast   aluminium. To zrozumiałe w przypadku braku kooperanta potrafiącego spawać aluminium, ale nieopłacalne w związku  z aktualną ceną detaliczną stali. W przypadku projektu prezentowanego poniżej, do wykonania konstrukcji ze stali, potrzebne około 230 kg profili oraz innych elementów.  Profile aluminiowe, to 100 kg mniejsza waga materiałów i większa ładowność samochodu. Różnica cenowa to tylko +1500zł za materiały na konstrukcje auto-lawety w wersji z aluminium. Ale nawet stalowa konstrukcja i aluminiowa blacha podłogi, to bardzo dobry wynik ładowności pojazdu = 1450kg.

Wracając do projektu – wysoka konstrukcja  ramy pośredniej, wykonana z otwartych profili C , powinna być zbudowana w podobny sposób jak główna konstrukcja ramy pojazdu  –  2 podłużnice + łączniki poprzeczne. Na takiej bazie montuje się poprzecznice na których układamy podłogę. Odległości 600 – 700mm pomiędzy poprzecznicami. Model auto-lawety, to konstrukcja 200mm wysokości. Rama pośrednia wykonana z ceownika 40x120x40x3mm + poprzecznice z profili prostokątnych 80x40x3. To gwarantuje swobodną pracę zawieszenia tylnej osi, przy obciążeniu pojazdu do maksymalnych wartości, bez konieczności montażu kompresora oraz poduszek pneumatycznych.

 

Prezentowany poniżej model 3D auto-lawety, to konstrukcja posiadająca dodatkowe, mocne zaczepy pasów. Zaczepy wzdłuż boków zabudowy – dwustronnie. Ponadto, wszystkie poprzecznice można wykonać z profili o długości 2000mm, więc bez odpadów. Sztanga 6000mm podzielona na 3 odcinki. Poprzecznice na poziomej części zabudowy, wykonane z trzech profili 80x40x3mm, oraz z jednego 80x40x4mm. Konstrukcja skosu, to jeden profil 80x40x4mm, oraz jeden profil 80x40x3mm lub 4mm, podzielony na trzy odcinki. Poprzecznice o długości 2000mm, pozwalają na wykonanie zabudowy o szerokości  2080mm  do  2100mm. Na konstrukcję stalową, blacha aluminiowa typ ” Lohr ” o szerokości 550mm.  Długość blachy  2 x 2945mm oraz  2 x 1980mm. Wypełnienie środka to szerokość 980mm na długości poziomej 2945mm + 840mm – częściowy skos. Pozostała, niezabudowana część skosu, to miejsce na wsunięcie trapów wjazdowych, układanych obok siebie. Szerokość trapów do 400mm.

Wykonanie konstrukcji bardzo łatwe, tylko cięcie poprzeczne profili stalowych oraz kilka zleconych zagięć blachy – w niedostępne w sprzedaży ceowniki. Dodatkowo, zagięcie blachy w profil zderzaka, w przypadku samodzielnego wykonania.   Konstrukcja stalowa na ramie pojazdu + skos + belka za-kabinowa + zderzak   227,970kg.  Konstrukcja stalowa wzmocnienia haka  25,02kg.  Blacha na podłogę, w przypadku aluminium 50,850kg.  Cała konstrukcja auto-lawety  303,840kg.  Długość zabudowy 5040mm x 2080mm. Koszt materiałów stal + aluminium około 3500zł

Połączenie zabudowy z ramą pojazdy – jednostronne, zewnętrzne. Konsole montażowe do wykonania, zakupu wg. własnej koncepcji. Szczegółowy opis wykonania zabudowy – w plikach do pobrania. Poniżej bardziej obszerna prezentacja modeli 3D.

 

 

 

 

Konstrukcja wzmocnienia haka wykonana z profili stalowych prostokątnych 60x40x4mm  oraz kilku innych elementów.  Model 3D,  pokazany z kilku kamer, poniżej.  Konstrukcja  przykręcana  czołowo, oraz z boku do ramy pojazdu.  Rysunek wykonawczy w plikach do pobrania.

 

 

 

 

 

Konstrukcja wzmocnienia haka, to również podstawa konstrukcji – „miejsce na trapy”. Ten moduł wykonany z kątownika 50x50x3 wg własnej koncepcji. Model 3D konstrukcji prezentowany w poprzednich projektach.

 

Fiat Ducato  –  rama do zabudowy  waży 1735kg –  ładowność  robocza  pojazdu  – 1450kg.  ( 1550kg. )  z uwzględnieniem wagi dodatkowego wyposażenia : 2 trapy, 2 haki, 2 nadkola, 4 listwy rowerowe,  skrzynka narzędziowa,  zbiornik na wodę.  Wciągarka z liną syntetyczną – 20 kg,  zamontowanie centralne, na pierwszej  i drugiej belce poprzecznej, przed początkiem podłogi. Trapy wjazdowe z aluminium, długość 2270mm,  kąt  najazdy 9,35 st.

Wszystkie  rysunki wykonawcze  oraz zestawienie materiałów w plikach do pobrania.

Przykładowy rysunek wykonawczy oraz wymiary, waga auto-lawety

ps.   dostępny nowy model zabudowy …. rozstaw osi 3800 … 4035      projekt  017   FIAT DUCATO 

Do pobrania

W przypadku dodatkowych wyjaśnień, pytań, podpowiedzi wykonawczych oraz  pomocy w zakupie, wykonaniu podzespołów  – proszę o kontakt przez  formularz. Chcesz projekt na własny samochód napisz podając nr. telefonu oraz dołącz zdjęcie pojazdu.

Zabudowy typu; auto-laweta, to w zasadzie dwie kategorie konstrukcyjne. Pierwsza to zabudowa do przewożenia samochodów na długich trasach + przyczepa. Druga kategoria, to zabudowa dla pomocy drogowej. Różnice pomiędzy zabudowami są bardzo duże. Zabudowa do transportu samochodów na długich trasach … to konstrukcja bez skosu. Płaska podłoga, około 4500 mm, oraz hak umieszczony max. 500 mm za końcem ramy. Wjazd na zabudowę, przez trapy przejazdowe, pomiędzy przyczepą-lawetą, a podłogą zabudowy. Taka konfiguracja pojazdu, to najmniejsza masa i możliwość ciągnięcia przyczepy około 3000 kg. Konstrukcja auto-lawety posiadająca skos jest dedykowana dla pomocy drogowej. Hak zamontowany ponad 700 mm od zakończenia ramy, to możliwość ciągnięcia przyczepy na małych odległościach oraz niewielkiej masie. Wszyscy producenci pojazdów opracowują wytyczne dla wykonawców zabudów. Jeden z działów wytycznych to; wykonanie i miejsce zamontowania konstrukcja haka, „sprzęgu przyczepy”.  Nacisk na hak, to najważniejszy parametr wpływający na bezpieczeństwo jazdy.  W dużym skrócie; jeżeli hak jest zamontowany poprawnie, można ciągnąć przyczepę o masie równej masie pojazdu. Jeżeli oddalimy kulę haka o 200 mm od punktu kontrolnego, masa przyczepy zmniejsza się o 500 kg. Oddalenie kuli haka o 500 mm, to już 1000 kg mniejsza masa przyczepy. Oddalenie o 700 mm, to 1500 kg mniejsza masa przyczepy. Odległość od od punktu kontrolnego, przekraczająca 700 mm, to możliwość zapięcia przyczepy o małej masie i przejazd na niewielkich odcinkach drogi z ograniczoną szybkością.

Pozdrawiam wszystkich,  zapraszam do dyskusji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Projekt www